torsdag 19 mars 2009

Webbdagarna - andra dagen

Idag inleddes evenemanget med Rickard Hansson från Incentive som bjöd upp till dans står det i programmet - Do the wiki & blog dance. Nåja, så mycket dans blev det kanske inte, men det var inspirerande och intressant. Rickard pratade om Enterprise 2.0, om hur organisationerna ska fås att ta till sig sociala medier. Jag antecknade flitigt och fick med mig massor av bra idéer, goda råd och inte minst argument hem.

Näste man på scen var Gordon Savage från Omniture. Han pratade segmenterad e-postmarknadsföring. Det var väl sådär. Jag är kanske inte tillräckligt intresserad av ämnet heller.

Sedan dags för Jan Rönnberg från IP Only. Nu pratades det ren fysisk infrastruktur, inget som föll mig på läppen direkt heller.

Sista förmiddagspasset - Sven Törnkvist från Google om att ta ledningen online. Måttligt intressant det också.

Däremot blev paneldiskussionen med de fyra herrarna ganska givande. Oftast är det ju roligare med diskussion än presentation bara.

Under eftermiddagen valde jag sök-spåret: Christian Sundgren/Relevant Traffic, Patrik Gamryd/iProspect och Andreas Ahlenius/Svenska Spel pratade mycket Google och SEO. Konkret och bra, även från det passet fick med mig en del knep och knåp.

Hela eventet avslutades med en dragning av Magnus Penker, den var riktigt tankeväckande. Han pratade en hel del om den tredje vågen av globalisering som vi nu upplever i världen. Hur de länder som legat efter utvecklingsmässigt nu är på stark frammarsch, de är hungriga, de är duktiga och de är många. Jag är den första att hålla med! Jag tror att vi kommer att se en stor förändring i världsordningen under de kommande åren och jag tror att den kommer innebära att "världens centrum" flyttar en bra bit österut. Hur vi lyckas anpassa oss återstår att se, vi har en omväldande men intressant, och historisk, tid framför oss.

Sen var det över. Jag kanske kommer tillbaka nästa år. Men då hoppas jag att lokalen är bättre, matservering och kaffeservering funkar bättre och att det fungerande möjlighet att använda nätverk och samarbeta i bloggar och wikis. Idén var klockren men höll inte riktigt hela vägen, tyvärr.

Det hade också varit roligt att se fler kvinnor på scen. Idag såg jag inte en enda, igår var de dock fler. Det måste väl finnas duktiga kvinnor där ute som arbetar med det här och kan berätta om det?

Inga kommentarer: