fredag 12 februari 2010

Buzz-buzzen

Alla (ja i min lilla inskränkta värld i alla fall) snackar om Google Buzz sedan ett par dagar tillbaka. Buzz är en ny tjänst som Google just släppt, en social tjänst som är integrerad med Gmail och Google Reader. Om du har ett Gmailkonto ska du vid det här laget kunna se en ny symbol under din inkorg, symbolen för Buzz.

Buzz fungerar sen litegrann som Twitter eller varför inte Facebook minus Farmville och alla irriterande hjärtan, blommor och nallar man kan skicka till varandra. Det går att skriva några rader som ett inlägg eller en status och sedan kan andra kommentera. Du följer andra och blir följd på samma sätt som på Twitter ungefär. Du kan länka ditt Twitterflöde till Buzz, din blogg eller dina blider på Picasa eller Flickr.

Behöver vi verkligen ytterligare en social tjänst? Tja, jag vet faktiskt inte. Buzz känns helt OK att använda tycker jag. Men jag vet ärligt talat inte om jag orkar hålla koll på både Facebook och Twitter och så ytterligare en tjänst! En tanke som slår mig är att det kan vara ett bra sätt att följa bloggare. Istället för att följa deras bloggar följer vi i fortsättningen dem som personer som blandar blogginlägg med kortare kommentarer, bilder och filmer. Kommentarerna som lite försvunnit sedan fler och fler började använda RSS-läsare som Google Reader flyttar in i Buzz istället. Där ser jag en stor nytta!

Ska bli spännande att följa hur Buzz utvecklas i alla fall. Wave som verkade så lovande blev ju inte någon succé. Jag tror att Buzz har klart större potential att bli använt och älskat.

Inga kommentarer: