måndag 27 september 2010

Jodå det blev fyra mandat

Nu är det klart, protokollfört och allt. Bara att konstatera att det blev fyra mandat för miljöpartiet i Gnesta. Hurra, det var väl sannerligen på tiden :D.

HURRA!!!!!

Och mycket inflytande har vi just nu. S och V har tillsammans 12 mandat och Alliansen har 14. SD har ett. MP har fyra.

Idag har förhandlingsgruppen träffat S+V och sedan står Alliansen på tur.

För mig som vanlig mp-väljare och medlem är det allra viktigaste att se till att Miljöpartiet i Gnestas politik får så stort utrymme som möjligt, oavsett vilka vi samarbetar med. Åtminstone i det kommunala valet har i alla fall inte jag några direkta preferenser när det gäller block. Jag är en tvättäkta mittenväljare i landet Lagom helt enkelt ;-). Eller snarare är det kanske så att jag inte har särskilt mycket till övers för vare sig den blå eller den röda sidan.

Det är många som pratar om det här just nu, nu när vi i Mp råkar befinna oss i ett läge där vi avgör hur kommunen ska styras under kommande mandatperiod. Det snackas och spekuleras internt, externt och i tidningarna. Ungefär hälften menar att Mp ska minsann liera sig med Alliansen, de gröna och de blå har så mycket gemensamt. Och den andra halvan menar precis tvärtom, det är de röda som gäller, och då förs oftast två argument fram: 1) det finns ett samarbete på riksplanet och 2) många har röstat på mp för att de vill ha bort alliansen.

Jag tycker att alla tre argumenten är lite märkliga. För det första tycker jag inte att mp och alliansen har särskilt mycket gemensamt. Det finns vissa frågor där vi tycker lika, men det är väl omöjligt att undvika.

Att det finns ett samarbeta på riksplanet mellan de gröna och de röda må vara hänt. I Gnesta har det tydligt förklarats gång på gång att ett sådant samarbete inte är bestämt. I alla fall från grönt håll, en och annan sosse har jag hört säga annorlunda men det var nog mest önsketänkande.

Att mp skulle ha dragit till sig många väljare som ville "ha bort alliansen" tror jag inte riktigt på. Dessa väljare finns säkert, men det framstår som något vanskligt att rösta på mp när vi inte haft något samarbete med de röda. Jag tror att de som velat ha bort alliansen har valt att rösta på S men att vi kanske lockat till oss en del besvikna centerväljare.

Väljarna har gett mp förtroendet att jobba med först och främst ett miljöfokus. Miljön har tillsammans med skola och förskola varit, och är våra hjärtefrågor. Där ska vi inte vika oss en tum, om ni frågar mig. Det är ett förtroende vi måste leva upp till och med det i åtanke kommer i alla fall jag lägga min röst när det är dags för medlemsomröstning om kommande samarbete.

Inga kommentarer: