tisdag 5 oktober 2010

Det här börjar inte bra

Ja, vad sa hon egentligen biskopen som fick sverigedemokraterna att resa sig upp och gå ut ur kyrkan?

" Igår kväll samlades många tusen människor i Stockholm och i olika delar av landet för att ge sin mening till känna. Ropa ut sin avsky mot det som gör skillnad på människor. Den rasism som säger att du är inte lika mycket värd som jag. Du ska inte ha samma rättigheter som jag. Du är inte värd ett liv i frihet. Och detta av en enda grund – att vi råkar vara födda i olika delar av vår värld. Det är inte värdigt en demokrati som vår att göra skillnad på människor.

Det är inte möjligt för troende människor att göra skillnad på människor. Det är inte värdigt människor att göra skillnad på människor. Här räcker det inte att vi ger några hundra människor mandat att föra vår talan. Här har vi ett gemensamt uppdrag. Och om någon tystnar eller tystas i kampen för människovärde, måste vi se till att också stenarna ropar. Vi gör det med Guds hjälp.


Vi har mycket att göra. List, mod, värme krävs. Känn glädjen i uppdraget. Känn tyngden i uppdraget. Känn mandatet från oss. Pröva allt, ta vara på det som är bra. Gör inte skillnad på människor. Känn nåden att vila hos den Gud som har skapat oss."

Jag undrar i mitt stilla sinne, vad var det egentligen Jimmie Åkesson och hans partikamrater fann så provocerande i detta att de måste resa sig upp och gå ut ur kyrkan? Protesterade de mot att människor är lika värda?

Läs mer om vad som hände här eller här. Läs hela biskopens tal här.

12 kommentarer:

Sabina sa...

dom bara bevisar hur mogna dom är för uppgiften de fått...!

Lisa sa...

Håller helt med föregående talare. De visar ju bara på vilken nivå de befinner sig och de liksom straffar ut sig själva. Egentligen är ju det bara bra ;)

Erik, Sthlm sa...

De som samlades i Stockholm demonstrerade uttryckligen mot vad de kallade "rasistpartiet SD" och skanderade att Jimmie skulle utvisas.

Om man väger in att demonstrationer likt denna saboterat SD:s valrörelse och hotat och skadat sd:are under lång tid så kan man kanske förstå att det är en ganska känslig fråga för dem.

Istället för att ta ställning mot det politiska våld som frodas i dessa miljöer, uppmuntras det.

Det är mycket olämpligt av en biskop, särskilt i denna situation med sd:are inbjudna till kyrkan, att ta ställning mot partiet och indirekt klistra på dem åsikter de inte har.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Sorry Erik, den här gången funkar inte Sd-offerkoftan. Biskopens jobb är nämligen att predika människors lika värde, något främmande för er?

Marie80 sa...

Biskopen visade tydligt vad hon tyckte och tänkte och så kan hon ju säga att det ej var meningen att trampa någon på tårna, detta med politik och alla dessa partier, det har gått ner till sanlådenivå, det är demonstrationer och det är både det ena och det andra, men då är man ju emot demokrati och valfrihet, nej, vi får se om man röstar nästa gång överhuvudtaget, för vad hjälpte det, inte ett dugg, alla partierna och partiledarna beter sig som barnungar, jag vill inte leka med den eller jag vill inte det...nej, usch.. jag har aldrig haft någon större förtroende för politiker, de lovar och lovar, men nu har det verkligen blivit värre....bäst att ta hand om sitt eget liv så gott de går och göra det bästa utav situationen, för om man ska vänta på att politikerna ska göra något, så får man vänta, det är mycket munhugg, hit och dit, mycket prat ,men inget händer....

Ingela sa...

Erik, om inte Kajsa har något emot att du gör det här och nu, får du gärna utveckla vad du menar med "Det är mycket olämpligt av en biskop, särskilt i denna situation med sd:are inbjudna till kyrkan, att ta ställning mot partiet och indirekt klistra på dem åsikter de inte har."

Alltså, på vilket sätt tog hon ställning mot partiet? Och om hon nu klistrade på er åsikter ni inte har - eller förlåt, klistrade på dem åsikter de inte har - vilka åsikter menar du då? Att SD inte tycker att alla har lika värde? Det visade väl ni - eller förlåt, SD - med all önskvärd tydlighet att ni - förlåt SD - inte tycker. Synd att ni - eller förlåt SD - inte bekände färg lika tydligt före valet...
undrar Busan

Kajsa Bergman Fällén sa...

Marie80 - en grej man kan göra är att själv engagera sig politiskt. Istället för att klaga på alla politiker. Bättre det än att försöka inte bry sig alls, för politiken påverkar allas våra liv!

Marie80 sa...

Visst , så sant så, och det har jag gjort, jag har röstat, hur ska lilla jag kämpa mot politikerna, vi har kämpat mot FK och andra myndigheter och de som borde hjälpa en vänder en ryggen ,tillslut börjar man tappa förtroendet, jag har lagt fram mina synpunkter för politiker i våran kommun, det enda de sa, jättebra...inget har hänt efter det, jag och min sambo och min pappa har tagit hand om ungdomar i våran kommun, från olika kulturer och olika bakgrunder, killar fördda 86-95, vi var en liten fotbollsförening, min sambo hade startat föreningen 1999 , han tränade flera lag själv, var ordförande och tog hand om ekonomin, vi jobbade ideelt, efter våra egna jobb, vi åkte på cuper, matcher, hade träningar i ur och skur, och vi kände en tacksamhet, att vi gjorde något för ungdomarna , istället för att de skulle ränna i centrum eller gjort andra dumheter, och vi blev som en liten familj, det vi saknade var kommunens stöd och föräldrarnas stöd, vi fick kämpa mot kommunen att få lysena tända på kvällarna så vi kunde träna, vi fick kämpa för inomhustiderna, vi skrev och tjatade om en konstgräsplan, vi fick aldrig det, först 2 år efter att vi lagt ner föreningen, vi gav väldigt mycket utav våran egen tid till ungdomarna och fotbollen, för att vi älskar fotboll och vi ville hjälpa och vara som en förebild för dessa ungdomar, det var helger, sena lördagar....men vi klagade aldrig, vi skjutsade spelarna i våra egna bilar, för föräldrarna hade inte tid, många hade flera bilar men ingen hade tid att skjutsa sitt barn, jag höll på med att vara tränare och lagledare för spelarna i 8 år, och jag är stolt över mig att jag fick den erfarenheten och jag känner och vet att både jag och min sambo och min pappa har gjort något för dessa ungdomar och tror aldrig att de kommer att glömma oss, de kommer fram till oss nu och ger oss kramar och pratar med oss, vad vi ledare saknade var stöd från kommunen, vi kämpade i motvind, de stora föreningarna gick före, vem ville satsa på en liten förening från förorten, men vi kämpade på, vi hade fester och åkte på cuper och bodde på hotell,vi kämpade tillsammans, och det var skoj, men tillslut när man inte får någon respons eller engagemang från föräldrar eller kommun, då är det inte så kul att fortsätta, men vi kämpade och kämpade och vi vet att vi har gjort något för våran kommun....& jag känner att jag har rätt att klaga på politiker, för hur många utav dem gör ideelt arbete i riksdagen? Jag gör min plikt och röstar, för då vet jag att jag har rätt att klaga på det jag tycker är fel.,jag hjälper mina medmänniskor så gott jag kan, även med små medel, fast jag inte har mycket överflöd, men jag gör vad jag kan, jag jobbar, ibland dubbla pass, och min sambo jobbar också väldigt mycket, vi lever enkelt och försöker spara och göra rätt för oss, för vi har en dröm att flytta till min sambos morföräldrars hus i Norge, det är en dröm och det kommer att bli sann, för det är dit vi strävar efter, jag vet att man inte får något gratis, jag har haft många motgångar i mitt liv, många nedförsbackar, jag växte upp fort och blev mognare, alla dessa motgångar har gjort mig starkare, & jag kämpar vidare.....och gör så gott jag kan, jag är inte perfekt, det är ingen, men jag har rätt till mina åsikter, men nu så kämpar jag bara för min familj och att vi ska ha det bra...för de betyder allt för mig....självklart hjälper jag de som är i nöd och ger så mycket jag kan...

Kajsa Bergman Fällén sa...

Marie80 - bli politiker själv vetja då blir du "kommunen" :-)

Det är faktiskt en fantastisk möjlighet att vara med och påverka hur din kommun sköts.

Anna sa...

Det enda jag känner med hela den här manifestationen "vi gillar olika" och biskopens uttalande är att man glömt nåt... nämligen att man bör "gilla olika" i varje människa och inte att det ska hänga på hudfärg. Nu är det som att vi ska älska hela världen, så många hudfärger som möjligt och religioner mm men accepterar vi "olika" bland oss själva? Grannen,arbetskamraten, barnens kompisar ... Alla människors lika värde borde inte koncentreras till hudfärg.
Rasism har ett fult tryne, men det finns massor av människor som behandlas illa. Jag känner att det glöms bort i det mångfaldssnacket, alla människors olikheter är ju faktiskt mångfald.

Roger Svensson sa...

Låt oss anta att nu biskopen i stället började prata om vikten av ”solidaritet och rättvisa”, som ju mycket väl går att kombinera med det kristna budskapet, och i samband med detta hyllade en demonstration anordnad av socialdemokraterna och LO mot Alliansen sjuförsäkringspolitik där det dessutom förekom plakat av typen ”krossa kräket Reinfeldt” och brandtal mot Alliansen. Naturligtvis skulle Alliansföreträdare ta illa upp över ett sådan politisk predikan och se den som direkt riktad mot dem. Skulle man då på samma sätt börja anklaga de representanter för Alliansen som tyckte detta politiska ställningstagande var olämpligt i en opolitisk ceremoni för alla partier? Enda anledningen till deras upprördhet måste ju på samma sätt vara att de har problem med ”solidaritet och rättvisa” ...

Kajsa Bergman Fällén sa...

Anna - det kom sig nog mest av att det generellt är antirasistiska strömningar nu i hela Europa.

Roger - nu står ju Alliansen inte för samma politik som SD gör. Det är liksom det som visades ganska tydligt här, vad SD egentligen står för. Främlingsfientlighet. Det blir ett rätt larvigt exempel.