torsdag 4 november 2010

Skitbesked

Vi har inte haft några särskilt roliga 24 timmar i den här familjen. Vid tretiden igår ringde det i telefonen. Det var jour-onkologen (Eller heter det onkologjouren? Skitsamma.) som hade dåliga nyheter om den magnetröntgen jag gjorde i måndags. Hjärnmetastaser. Kaos. Mörker. Helvetesjävlaskit.

För att göra en lång historia kort: Tomas och jag åkte i alla fall in till sjukhuset där vi möttes av läkaren som ringt upp, en överläkare, en sjuksköterska och kuratorn. Jag var i chock, frös och mådde illa, men det släppte gradvis. Läkaren visade bilder på hjärnan. Tumörerna är väldigt små. Men de finns där. Jag har inte haft några symptom. Jag har varit på sjukhuset idag och fått en mask gjord efter mitt ansikte. Imorgon ska jag ta på mig den och strålas för första gången, sen ska jag strålas under ett par veckor, exakt hur många gånger vet jag inte än men man får tydligen alltid lika mycket strålning men fördelat på olika många doser. Läkaren ska jag träffa nästa fredag, han är på semester den här veckan men har konsulterats via telefon. Nästa fredag kan jag vara nästan klar eller i alla fall mer än halvvägs igenom strålningen och då blir det väl några nya spännande medikamenter.

Jag har energinivå noll och känner att jag helt tappat geisten. Det får bli en bra-lista, kanske känns det bättre då.

  • Jag har fått sjukresor beviljade. En spännande möjlighet att få uppleva hela Sörmland i glada pensionärers sällskap.
  • Impade på en snubbe på mottagningen idag när jag berättade att jag somnat i magnetkameran.
  • Strålning mot huvudet gör att håret troligen faller av. Hårbotten kommer bli torr och fnasig. Tur att jag köpt Snake Oil från Lush!
  • Har börjat med kortisonet igen. En riktig piggelinkur i höstrusket.
  • Har nu på allvar börjat fundera på vad som ska stå i min dödsannons. Det enda jag kan komma på är "So long and thanks for all the fish". Vet inte om jag fortfarande är i chocktillstånd eller bara dum i huvudet rent allmänt.
Så nu känns det bättre.

Inga kommentarer: