onsdag 22 december 2010

EFIT - Ett foto i timmen

För ett par år sen eller kanske ännu lite längre sedan förresten, när Nike var så liten att jag var hemma med henne, brukade jag vara med och göra Ett foto i timmen (här finns ett par gamla). Det är precis vad det låter som. Man tar ett foto varje timme. Igår spontanbestämde sig Camilla för att EFITa och jag hängde på. Fast jag orkade inte släpa med mig systemkameran idag (tur var väl det), så iPhonen och appen Instagram har fått tjänstgöra.

Här kommer min dag (uppdateras vidare under kvällen dessutom)

Imorse var det dags för en tur till Vårdcentralen i Gnesta igen för att ta blodprover. Det ska göras inför varje cellgiftsbehandling för att se ifall mina värden är tillräckligt bra. Man kollar Hb, vita och röda blodkroppar. Så, det var bara att kliva upp och klä på sig massor av kläder och sedan ta sig in till Gnesta alltså. Brr... Men själva blodprovet gick jättefort. Nike valde att käka frukost iförd tomteluva imorse förresten. Det ser ni på bilden ovan, klockan 7-bilden.

Ojdå, jag gick visst de spännande händelserna i förväg. Här är klockan 8-bilden. En jättefin julstjärna som gjorde mig sällskap i väntrummet på VC. Den var av plast naturligtvis. Det många inte känner till är att Tomas odlar gamla julstjärnor. De är inte döda efter jul, tvärtom! Sen växer de så det knakar och blommar inte om till nästa jul men gärna fram på vårvintern.

Direkt efter VC-besöket stack vi iväg mot Nyköping. Tomas skulle besiktiga bilen och Nike och jag började dagen med att ladda lite. Klockan nio alltså och Nike glufsar i sig en stor laddning vispgrädde med choklad. Eller om det var tvärtom.

Klockan tio tyckte Nike att mönstret på hennes tröja borde vara med på bild. Okejrå.

Klockan elva var vi färdiga inne i stan. Färdiga i ordets rätta bemärkelse. Det var galet. Till och med för att vara i Nyköping. Så vi drog till Citygross för att köpa lite julmat. Julmust fanns det i massor i alla fall.

Klockan tolv var vi klara med maten. Återstod bara lite medicinhämtning. Det var kö. Lång kö. Jag pallade inte trycket så jag satt och väntade utanför medan Tomas fixade pillrena, snäll som han var. Jag passade på att beundra julgranarna. Eller nåt.

Klockan ett var vi på väg hem. Äntligen! Kändes lite bättre efter en lunch bestående av salt, socker, transfetter och glutamat. Vackert som ett vykort, kallt som på Nordpolen. Brr....

Klockan två och jag är färdig med en av dagens uppgifter, att fixa julblomma till dagmammorna. Jag hade ingen riktig energi i år kände jag men jag tyckte att det blev ganska fint ändå med julgranskula, polkagrisstänger, glittrigt band och hyacint med lite mossa i en urdiskad konservburk.

Klockan tre hade Tomas varit iväg till Stjärnhov och hämtat paket till mig! Det kom från Elisabeth på Anyhow.se. Nike trodde dock att Tomas kommit hem med ett dragspel till henne. Hm... dagens ungar vet väl kanske inte vad en skrivmaskin är. Det märkliga är väl att hon däremot vet vad ett dragspel är?

Bonusbild! Det var massor av fina saker i paketet! Vilken energikick! Nike log och pillrade lyckligt och jag slog genast in fina paket. Tack snälla, det var en sån total överraskning och gjorde mig så glad i kylan och julstressen, det låg nån sorts julstämning i den där kartongen...

Klockan är fyra och det här är Rudolf med silvriga mulen. Glamour-renen från Las Vegas. Visst är han söt?

Klockan är fem, dags att äta lite mat. Prinskorv, bulgur och stekta grönsaker. Ganska gott faktiskt.

Klockan är sex och efter middagen får man godis. Så det så.

Klockan sju hade jag kommit så här långt gällande granen. Den ska absolut inte kläs ikväll om ni tror det! Nej tidigast imorgon kväll.

Den här lilla granen blev däremot klädd redan ikväll. Nike fick hjälp av kompisen Amanda och de fixade jättefint. Klockan var åtta och de var jättetrötta men som små ljus faktiskt i alla fall.

Klockan nio hade Tomas kört hem Amanda med pulkan efter att vi hade gjort en sista pyntinsats - krubban. Två trötta men ganska nöjda barn tror jag. Nike kröp ner under täcket och bara tvärsomnade, jag gissar att Amanda gjorde det samma hemma hos sig.

Klockan tio blev det lite lyx-te! Mums! Och sista bilden för idag.

Inga kommentarer: