onsdag 6 juli 2011

Sommar sommar sommar


Dags för en omgång sommar-rescensioner igen.

Thomas Johansson
- en av de mäktigaste inom svensk nöjes- och skivindustri skulle denna man tydligen vara. Thomas sommarprogram handlade om livet med de stora artisterna som han haft hand om under spelningar i Sverige. Lite halvljummet sådär. Jag hade absolut velat veta mera om vad som utspelat sig bakom scenerna genom åren. Nu blev det mest halvintressant. Tre radioapor.

Henke Larsson - den store fotbollsspelarens sommarprogram hade jag höga förväntningar på. Hade hört att det var ett program som berörde, Henke skulle prata om den bror han så tragiskt förlorade. Fast mest handlar det i alla fall om fotboll och det är väl kanske inte riktigt min grej. När Henke pratar om sin bror tänder det till och han är, fullkomligt berättigat, förbannad över hur hans familj behandlades av pressen när brodern dog. Den biten av programmet berör. Annars tycker jag det är lite segt. Och Henkes släpiga röst gör inte saken bättre. Men fyra apor får det bli i alla fall.

Beate Grimsrud - är norsk författare och jag har inte läst henne. Jag fattar tycke för henne som person, gillar hennes inställning till livet men tja... jag vet inte om programmet säger så jättemycket. Tror det skulle vara mer intressant att läsa hennes senaste bok, den blev jag lite sugen på. Tre radioapor.

Nanne Grönvall - Nanne berättar om sin uppväxt som alkoholistbarn. Det är naket och berör, sorgligt, dråpligt och kärleksfullt på samma gång. Att lyckas förmedla en kärlek till en alkoholiserad mamma och mormor, som utsatt Nanne för en sån svår uppväxt, det är fantastiskt stort att an människa kan göra det. Hatten av för Nanne och fem apor, det här är måstelyssning!

Ville Virtanen - här dyker det upp en finne som jag aldrig hört talas om. Gäsp tänkte jag först men redan från första stund är jag fast. Ett program om relationen mellan finnar och svenskar och Ville är inte den som företräder den gängse inställningen skulle jag tro. Vasst, smart och roligt. Dessutom spännande historier från Villes egen släkt. Fem apor!

Inga kommentarer: