torsdag 25 augusti 2011

Bilbarnstolar

Bilbarnstolar tänkte jag babbla om nu. Under ett par år under min studietid jobbade jag extra med att sälja såna och andra säkerhetsgrejer för barn. Jag blev väl kanske lite hjärntvättad under de åren men det är fortfarande en hjärtefråga för mig. Och jag ser så ofta konstiga saker i trafiken när det gäller små barn.

Konstigast av allt är att ha barnet löst i bilen. Gärna i framsätet där det finns krockkudde. Det är livsfarligt! Det hjälper inte att man kör långsamt och inte ute på motorvägen, man kan faktiskt krocka ändå och en lös unge i bilen kommer att bli svårt skadad eller dödad. Det kan inte bero på okunskap att man inte spänner fast sitt barn, jag har ingen aning om vad det beror på men knasigt är det. Så - spänn fast era ungar om deras liv är er kärt!

När vi ändå pratar om krockkuddar - inga barn ska sitta på passagerarplatsen fram om det finns en krockkudde där. Det spelar ingen roll ifall de sitter på kudde eller stol, krockkudden är inte nån liten mjuk puff utan smäller av snabbt och kraftigt, alldeles för snabbt och kraftigt för en liten barnkropp. Sidokrockkuddar är det dock inga problem med.

Bakåtvända stolar är det allra allra bästa och säkraste. Använd den så länge det bara går. Det är inte farligt att sitta med böjda ben heller, och de flesta ungar brukar faktiskt finna sig i det.

Jo, jag vet att det är ett himla bökande och stökande med stolar och bälten, men med tanke på alternativet så är det väl kanske värt det? Det handlar trots allt om en ganska kort period i barnens liv. ..

Inga kommentarer: