torsdag 19 januari 2012

Svar *uppdaterad*

Jag började svara i kommentarstrådarna men jag tror jag flyttar upp i ett eget inlägg istället, det blir så konstigt när det är dolt.

Har du funderat på att låta få mammogrammet som gjordes ett halvår innan diagnosen granskad för att se om det fanns tumörer då?
Jag grubblade på det där fram och tillbaka ett tag och tänkte först be om en granskning, men sen bestämde jag mig för att släppa det. Det jag kan tycka är synd däremot är att jag de gånger jag frågat om jag borde kolla tidigare, tätare eller på nåt annat sätt eftersom min mamma hade bc har jag bara fått svar som viftat bort min oro. I efterhand kan man väl säga att jag borde börjat gå på kontroller i 25-årsåldern och gjort ultraljud också rutinmässigt eftersom det troligen är så att mammografin inte är effektiv på min typ av bröstvävnad. Det är de råd mina och min systers barn har fått med sig. Det hade väl kanske varit bra om jag fått göra, men när jag frågat om jag ska göra nåt särskilt har de råden aldrig givits. Tyvärr.

Jag undrar om du kan beskriva hudmetastaserna lite bättre. Är bröstcanceropererad och är orolig för hudmetastaser. Hittar inte något att läsa på nätet om detta. 
Hm... de sitter ungefär där modertumören sitter, jag har ju kvar den, eller den är inte bortopererad i alla fall, jag vet inte hur mycket av den som finns kvar egentligen för jag kan inte känna den själv men det är ju möjligt att den finns där men är liten. Hur som helst, där ovanför i huden kom de som små utslag tyckte jag, men läkaren såg direkt att det var metastaser. I början var de alltså väldigt små som små röda pluppar, sen har de vuxit. Fast nu krymper de igen. Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig egentligen, just spridning till huden är inte så jättevanligt om jag förstått saken rätt. 

Hur upptäcktes din spridning?
Cancern var spridd redan när den upptäcktes. Jag sökte vård på grund av att jag hostade väldigt mycket och då var ju sjukdomen redan spridd. Detta trots att jag gjort en mammografi ett halvår ungefär innan jag började hosta och även gjort egna undersökningar. När jag fick diagnosen var cancern vad man visste spridd till skelett och lungor. Skelettmetastaserna såg man på en skelettscint som var en av alla undersökningar som gjordes. Ett halvår senare fick jag reda på att det fanns spridning till hjärnan och det upptäcktes när jag scannades inför en studie jag skulle vara med i. Helt av en slump alltså, jag hade inte haft några symtom. Hudmetastaserna var lättast att upptäcka förstås, de syns ju :-). Fast först trodde jag det var nån sorts allergi, det var bara små prickar i början. Vid nästa läkarbesök såg dock läkaren direkt vad det var frågan om. 


Går du till psykolog eller hur hanterar man ångest och rädsla? Får din familj någon hjälp?
Njae... det finns en kurator som jobbar på cancercentrum i Eskilstuna. Henne har jag träffat på egen hand några gånger och även tillsammans med Tomas vid något tillfälle. Men jag vet inte om det gav så jättemycket för att hantera ångest och rädsla kanske, för det mesta hanterar jag min egen ångest och rädsla rätt bra. Utom ibland som ni har märkt :-). Däremot hade jag lite frågor om hur man gör med Nike som jag fick bra svar om. Jag tror det är den hjälp som står till buds i det här landstinget. Det som vi mest skulle behöva är egentligen någon sorts stöd för Nike men jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas. Barn till sjuka föräldrar verkar inte behöva nån hjälp just här. Eller så är det jag som helt har missat att det finns, men det verkar märkligt att jag skulle gjort under de här två årens rännande på båda cancermottagningarna (Nyköping och Eskilstuna). Det finns nån sorts lekterapi i Eskilstuna men den är bara till för barn som själva är sjuka, tyvärr.




Har du mycket hosta? Har du haft hosta hela tiden?
Nej, jag har lite hosta just nu men inte mycket alls. Har inte haft hosta sen alldeles i början då jag hamnade på sjukhus. 




Till var har cancern spridit sej, och behöver du smärtstillande dagligen?
Skelettet, huden i närheten av den ursprungliga tumören (höger bröst), lymfkörtlarna på den sidan, hjärnan och lungorna. I lungorna finns den både i lymfkörtlar och som "vanliga" tumörer. Jag tar morfin varje dag pga smärtorna av hudmetastaserna, men det börjar bli bättre så jag håller på att minska ner dosen. Jag siktar på "underhållsdos" på 20 mg långtidsverkande morfin morgon och kväll.  Den dosen + 20 mg vanligt morfin har jag tagit nu de senaste månaderna.



Ifrågasätter FK din sjukskrivning (för jag antar att du är sjukskriven)?
Nej, det har aldrig varit några som helst problem. Tvärtom har min handläggare faktiskt sagt åt mig att det är bättre att jag lugnar ner mig och inte tjatar om att jobba utan ser till att må så bra som det är möjligt först. Inte nu kanske, men tidigare när jag mådde bättre. De har varit toppenbra faktiskt FK, de har snabbt kontaktat mig de gånger jag missat något och de har bara varit hjälpsamma.

Inga kommentarer: