tisdag 27 mars 2012

CT nummer....? i ordningen

Jag har helt tappat räkningen på hur många CT/datortomografier jag har gjort. En himla massa har det blivit i alla fall. Idag var det dags igen. Det blev faktiskt en väldigt hektisk dag idag, först var en sköterska från ASIH här och pysslade om mitt sår och fyllde på förbandsmaterial. En stund senare blev jag upphämtad av sjukresetaxin och transporterad till Nyköping. Upp till onkologmottagningen för att få en nål i porten och sen vidare till radiologen för att dricka vatten och sedan lägga mig i röntgenapparaten. Sen var det bara att sätta sig och vänta i en och en halv timme på bilen hem. Men resorna gick himla smidigt, inga konstiga avvikelser från rutten utan snabbt och smidigt, på vägen dit var jag till och med ensam i bilen.

Passade på att kolla syresättningen när jag fick nålen på onkologen, 94% nu! Bättre än för ett par veckor sen alltså. Nu återstår att vänta på resultatet av röntgen som jag får när jag träffar doktorn på måndag, men eftersom jag känner att jag mår så mycket bättre är jag inte supernervös ändå, även om jag alltid är nervös inför ett sånt läkarbesök. Även om lungorna kanske blivit bättre kan ju nåt annat ha hänt, den här skitsjukdomen beter sig ju rätt irrationellt ibland... eller för det mesta.

Såret är ju bättre också, det har krympt till halva storleken ungefär sen jag kom hem från sjukhuset och jag har mycket mindre ont och är betydligt mer rörlig. Vissa mornar glömmer jag helt bort att jag har det där såret och ska ta mitt morfin på morgonen eftersom det inte gör det minsta ont, andra kan det kännas mycket mer men det är ju inte i närheten av hur det var för några veckor sedan bara. Andningen är också klart mycket bättre. Om jag inte går för fort funkar det nu. OK, backar och trappor är lite tuffa men tar jag det bara lugnt så går det hjälpligt i alla fall.

Inga kommentarer: