lördag 11 april 2009

Är föräldraforumen på väg att dö?

Fredrik Wackå skriver om intranätforumet som spårade ur när användarna tilläts vara anonyma. Jag funderar vidare på forum på nätet som företeelse. Både Allt För Föräldrar och Familjeliv har haft och har problem med användare som inte riktigt klarar av att hålla sig till normala sociala spelregler när anonymitet gentemot de andra användarna erbjuds.

Detta verkar båda sajterna ha löst på ungefär samma sätt - genom att införa fler och strängare regler för i princip allt. Ofta känns reglerna ganska oklara och det är frustrerande som medlem att plötsligt inse att man brutit mot en regel som man inte riktigt förstått att den fanns.

Själv har jag mer eller mindre slutat vara aktiv på de här forumen. Jag har inga baktankar med min närvaro där, det kan vara roligt ibland och praktiskt ibland när det gäller att få svar på frågor. En sorts utökad bekantskapskrets som besitter mycket kunskap. Sociala webben när den är som bäst!

Människor tröttnar helt enkelt på att hunsas och misstänkliggöras. Samtidigt som man inte heller kommer åt "buset" med de här metoderna, det enda man gör är att skrämma bort de vanliga användarna medan de som medvetet går in och förstör kan fortsätta eftersom de kommer på nya sätt precis hela tiden.

Istället har andra typer av sociala nätverk dykt upp, där pekpinnarna inte är lika många och taket är högre. Kanske blir det ändringar där också så småningom men då lär nya sociala sammanhang ta över istället.

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag har också i princip slutat med aff. Har helt enkelt blivit trist och jag vet inte hur eller varför det blev så. Vilka är de andra nätverken du nämner? Är det bloggy och liknande eller är det nåt ännu nyare skojigt som jag har missat? *nyfiken* God påskfortsättning, hörs snart.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Bloggy framför allt men också bloggar och Facebook. Så jag tror du är med överallt :D

God påskfortsättning på dig själv du!