torsdag 2 april 2009

Evig tillväxt som religion

Ett trettiotal personer kom och lyssnade på Birger Schlaug igår i Elektrons B-sal. En intressant föreläsning som sådde frön till en och annan tanke hos mig i alla fall.

Schlaug pratade om den eviga tillväxten, som blivit nästan som en religion. Den ska öka, öka och öka och hjulen ska hela tiden rulla snabbare. När blev det så här? Det är nämligen ett nytt fenomen inom alla politiska inriktningar. Istället borde vi vara nöjda nu när vi har det så tillräckligt bra och satsa på tillväxt hos "det goda". Mer tid, mer kultur - att njuta av det välstånd vi byggt upp istället för att slita oss fördärvade för att ha tid att konsumera ännu mer prylar.

Jag tror det är många som kan tänka sig att instämma i detta. Ändå är det enda vi hela tiden får höra att vi måste konsumera. Vi måste sätta fart på hjulen igen.

Är det verkligen så det måste vara?

1 kommentar:

cruella sa...

Hm, ja, tajmingen för att sluta konsumera och efterfråga sådant som produktions- och tjänsteindustrin framställer är väl inte superbra. Hur ser man på de långsiktiga konsekvenserna av att sitta hemma och nöja sig? Rimligen blir då ännu fler varslade och arvbetslösa...

Det är otroligt svårt att vända utvecklingen. Men vi kanske ska satsa på andra grejer att konsumera? Vildmarksturism och ekomat? Produktionen lär behöva ställas om en masse i så fall.

Jag beundrar alla som orkar engagera sig politiskt! Själv är jag näst intill sjukligt intresserad, men jag skulle aldrig palla att organisera mig.