onsdag 1 april 2009

Ja till homoäktenskap

Från den 1:a maj kan homosexuella par gifta sig, helt i enlighet med den lagändring om könsneutrala äktenskap som riksdagen sa ja till idag.

Äntligen är väl det enda som passar sig att säga egentligen.

Jag tycker egentligen kd är rätt ute som vill ha ett civilt äktenskap. Kanske blir det så om en inte allt för avlägsen framtid.

Kyrkan och staten är åtskilda från varandra sedan några år och jag har lite svårt att förstå logiken i att Svenska Kyrkan eller något annat trossamfund för den delen inte ska få göra som de vill egentligen, även om det för mig är självklart att homosexuellas kärlek är precis lika mycket värd som heterosexuellas.

Från det ena till det andra - nu är jag på väg till en föreläsning med Birger Schlaug, ska bli spännande att höra vad han har att säga om klimatet, stressen, tidsbrist och ekorrhjul. Miljöpartiet i Gnesta arrangerar.

2 kommentarer:

Anna sa...

Instämmer i precis allt! Tack för en trevlig lunch idag. Efteråt var det ett riktigt råkurr i mitt rum på jobbet, jag slapp inte undan fajten. :)

cruella sa...

Jag tycker också man ska göra en civilrättslig ordning. Man kan ju inte delegera myndighetsutövning till samfunden och sedan låta dem diskriminera eller låta bli... Mycket, mycket konstigt.