torsdag 14 maj 2009

Möte i Björnlunda igår

Igår var det möte i Welandersborgsskolan i Björnlunda. Centerpolitikern Ingalill Fredriksson var där och även chefen för Barn- och ungdomsförvaltningen Mona Elveskog. Dessutom närvarade Torsten Grimbe som är rektor på Welandersborg och rektorn för elevhälsan Birgitta Wallman.

SN presenterar idag 37 frågor och svar om sparpaketet i skolan. Jag vet inte om de där 37 svaren är någonting annat än svar på att det inte finns några svar. Den borgerliga alliansen i Gnesta kommun har kommit med ett förslag som de inte verkar ha räknat på. De kan inte svara på några som helst frågor om hur mycket man kommer att spara. Jag vet inte om siffrorna inte finns eller om man inte vill redogöra för dem. Men så mycket vet jag att om ett företag sköttes på samma usla sätt som Gnesta kommun gör skulle det bli bassning för ledningen.

Jag har svårt att se min chef försöka få igenom en besparing med så imbecilla argument som "Vi vet att vi kommer att spara 3,5 miljon men vi har inga exakta siffror på det" eller "Vi ska fatta beslut om besparingarna den 16:e juni och prestenterar budgeten två veckor senare."

Det är hög dig att ge Gnestas ledning bassning skulle jag säga. Bäst görs väl det vid valet nästa höst. Tyvärr kan det vara försent för mellanstadiebarnen och Björnlunda, Stjärnhov och Laxne vid det laget....

2 kommentarer:

Anna sa...

Det verkar som att de hoppas snarare än vet att pengar sparas. Det är klart, nån krona kanske de kan dra in, ett antal tjänster försvinner ju. Men att de måste pynta hyra för tomma lokaler, kostnad för bussar etc, är det ens med i beräkningen? Blir så trött på dem. Den enkla lösningen är inom räckhåll, den som alla jag pratat med "på byn" verkar vara överens om skulle vara den bästa: höj skatten. Tillfälligt åtminstone. Det här handlar om taskig planering från deras sida, barnen borde inte få lida för det.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Och man sparar inte 450 000 kr rakt av genom att ge en lärare sparken, man förlorar skatteintäkter t.ex. för varje avskedad lärare, både i kommunalskatt och skatt på konsumtion. I värsta fall flyttar läraren från kommunen.

Ingen vet vad som är med i beräkningen, det är det som är det värsta!

Ja, alla jag pratat med också säger höj skatten! Skattesänkningarna de senaste åren har nog gjort folk mer positiva till kommunala skattehöjningar, man har ändå mer över efter skatt än tidigare.