tisdag 19 maj 2009

På tiden om alkohol

Tycker att man under senare tid mer och mer fokuserat på att alkohol skadar och förstör. Idag på TV4-nyheterna t.ex. var det ett inslag om hur alkoholmissbruk påverkar människor med diagnosen schizofreni. Tidigare har man sagt att schizofrena har fyra gånger så stor risk som en frisk människa att begå allvarliga våldsbrott. Ny forskning visar att det är gruppen schizofrena som missbrukar alkohol eller andra droger som står för nästan all den risken. Det är alltså inte shizofrenin som gör en person våldsam, utan alkoholen eller drogerna.

Nog känns det ganska självklart att det är så, men det har som sagt inte direkt fått något utrymme i diskussionerna om våldsdåd som psykiskt sjuka begått t.ex.

Samma sak när det handlar om våldsbrott som "friska" personer begått. Där har ofta alkoholen ett finger med i spelet, men alkohol har länge varit något nästan heligt. Något som tillhör den svenska kulturen.

Själv är jag inte alls nykterist, men jag ser att det definitivt uppstår problem i samband med alkoholintag. Det är bra att det verkar pratas om det numera.

Uppdatering: DN skriver om sambandet mellan våld, psykossjukdomar och missbruk.

2 kommentarer:

Wicke sa...

Jag tänkte skriva något klokt här men jag nöjer mig med att hålla med dig.
Var rädd om dig,
kram Wi
(som har alkoholism i släkten)
...som så många andra!

Kajsa Bergman Fällén sa...

Som de flesta skulle jag tro!

Kram
Kajsa