tisdag 19 maj 2009

Gör arbetslivet barnvänligt!

De flesta småbarnsföräldrar jag känner har problem med att få livet att gå ihop. Det ställs krav på dig från arbetet att du ska prestera, vara på topp, vara på plats, fortbilda dig inom ditt område och umgås under sociala och avspända former med dina kollegor, kunder eller leverantörer på fritiden.

Samtidigt ska du vara förälder, räcka till för dina barn och också den du eventuellt lever med för den delen. Långa dagisdagar fördöms om "man inte måste" (varför barnen skulle ta mindre skada om de "måste" vara på förskolan har jag aldrig förstått).

Du prioriterar ständigt ned dina egna behov för att räcka till både hemma och som förälder. Middagen med kompisar byts mot middagen med de största kunderna. Studiecirkeln du ville går aldrig att hinna i tid till eftersom möten förläggs till sent på eftermiddagen. Den där goda nyttiga maten du tänkt laga byts mot take away från McDonalds eller något färdiglagat från Konsums frysdisk.

Det borde väl finnas sätt att göra det lättare för föräldrar? Genom att förlägga möten till tider som inte är allt för sena eller tidiga. Genom planering och framförhållning. Att ge de anställda möjlighet att arbeta hemifrån.

Hur svårt kan det vara egentligen? Uppenbarligen svårt, för jag tycker att de flesta jag känner har det här problemet med total tanklöshet från arbetsgivarens håll. Som du inte har ett liv utanför jobbet.

Det borde vara till nytta för företagen att de anställda är nöjda med sitt liv och kan kombinera de olika delarna på ett balanserat sätt.

1 kommentar:

Den förvånade pappan sa...

Detta har jag hört från flera håll. Själv har jag aldrig haft detta problem. Jag har haft tre arbetsgivare och på alla platser har jag själv kunnat vara med och planera möten. Inte till 100% men kanske till 95. Jag har nästan aldrig varit med om att någon gnällt när man föreslår en annan tid. Ibland får man ju säga "ok, kör mötet då, men då är inte jag med". Eller "kör mötet då, men då kan jag bara vara med på telefon".

Brukar inte vara så svårt. Jag kanske har haft bra arbetsgivare, eller också har jag kört en hård stil som respekteras.

Men det jag funderar på är om personer inte är lite för snälla och inte vill ställa till problem. Istället för att be om en ny tid så gnäller man lite tyst för sig själv och försöker lösa det i efterhand. Ofta med ett sämre resultat.