onsdag 10 juni 2009

Om piratpartiet och om att brinna för en fråga

Bild: peasap Flickr CC

Att Piratpartiet har gjort ett framgångsrikt EU-parlamentsval har väl inte gått någon förbi. Det ska bli spännande att se hur det går för piraterna i de nationella valen nästa år, jag gissar på att vi kommer att få se dem i riksdagen. Många förfasar sig över att Piratpartiet är ett enfrågeparti och det är förstås sant. Att det är farligt att rösta på ett parti som man inte riktigt vet vad de står för. Det är också sant. Själv vill jag minnas att jag röstade på Miljöpartiet en gång i tiden, det måste varit 1988, första gången jag röstade, av en enda anledning: jag ville att miljöfrågorna skulle upp på agendan, att Miljöpartiet skulle finnas där som en finne i arslet på de andra partierna som inte brydde sig ett dugg.

Vet inte riktigt om Miljöpartiet faktiskt hade så många andra åsikter på den tiden, själv brydde jag mig i alla fall inte ett skvatt om andra frågor än just miljön. Precis som dagens unga som röstat på Piratpartiet tycker att en enda fråga är viktigare än alla andra. Been there, done that alltså.

Idag är jag äldre och kanske lite klokare (?) och tycker att det finns många andra frågor också där det är viktigt att ha en åsikt. Miljö och klimat är fortfarande otroligt viktiga för mig, men även de frågor som piratpartiet driver, frågorna om den personliga integriteten på internet. Lyckligtvis sammanfaller mina åsikter med Miljöpartiets även om denna fråga inte står allra högst på dagordningen, det gör ju faktiskt miljöfrågorna.

På något sätt förstår jag att man väljer att rösta på Piratpartiet. Även om jag tycker att det egentligen är lite fel väg att gå, man förenklar verkligheten genom att bara fokusera på en enda fråga. Hoppas nu att Piratpartiet lyckas åstadkomma någonting i parlamentet!

1 kommentar:

Den förvånade pappan sa...

Hmmm...men sa du inte just att det var precis så MP gjorde? Fokuserade på en enda fråga? Hur som helst tycker jag att Piratpartiet har en av de absolut viktigaste frågorna i sitt fokus. Integritet, rättssäkerhet och demokrati. Det är viktiga frågor. För mig är de frågorna lika viktiga som miljöfrågorna. Med det menar jag att innan vi kommer dig kan man inte fullt ut koncentrera sig på andra frågor.

I verkligeheten är naturligtvis miljöfrågorna viktigare, men utan att först lösa de andra frågorna som Piratpartiet står för sitter vi fast.

Sämst förlorare genom alla tider lär ändå S vara. När de förlorade riksdagsvalet ville de förkorta mandatparioden och nu vill de avskaffa valet till EU-partlamentet. (http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/en_katastrof_foer_demokratin). Helt otroligt, och detta i "demokratins" namn. Att de inte skäms.

En annan sak som stör mig är att både SVT och SR (public service) inte rapporterar objektivt från valet, de påstår hela tiden att PP bara vill ha fri fildelning. Så dåligt.

Jag har personligen hamnat i en svår sits så jag definitivt stödjer alliansen i alla frågor utom i Internetfrågorna. Men för mig är FRA- och IPRED-lagen och datalagring är sådana gigantiska övertrana på den personliga integriteten att jag inte kommer rösta på dem om de inte genast förstår sin egen dumhet. Vad har man för alternativ då?