lördag 11 juli 2009

Män som hatar kvinnor och lite annat

Igår slog jag och T oss lösa, skaffade barnvakt och gick på bio. Vi var kanske bland de sista att se "Män som hatar kvinnor". Vi bor långt från närmaste anständiga biograf och har inte barnvakt särskilt ofta. Dessutom gillade jag boken och gillar jag boken brukar jag inte gilla filmen så jag kände mig lätt anti. Förutom det brukar svenska deckare/thrillers kanske inte toppa min lista med filmer jag skulle vilja se när jag väl kommer iväg på bio.

Nåväl, nu hade i alla fall flera personer som jag bedömer som hyfsat normalförståndiga gett filmen god kritik så det fick bli den i alla fall. Fanns inte så mycket annat att välja på heller för den delen.

Och så det viktigaste av allt: Hedestad i filmen gestaltas ju av Gnesta. Detta är en milstolpe i Gnestas historia, så viktig att skyltar satts upp för att upplysa Stieg Larssons hardcore-fans om vad som filmades var. Galapremiär med premiärlejon från den lokala socitete hölls i Elektron och jag vet inte vad.

Jag hade visserligen förstått att Gnesta inte syntes mycket alls i filmen. Ändå lyckades Gnesta flimra förbi ännu mindre än jag trott. Gnollywooddrömmarna känns minst sagt grusade.

Men filmen var bra.

Igår var en dag som hade en annan glad liten knorr också, jag kom in på samtliga kurser jag sökt till hösten. Hurra!

Inga kommentarer: