lördag 11 juli 2009

Host host

Idag tog vi en sväng till Skottvångs grufva där årets kolmila skulle tändas. Så här ser den ut. Den heter för övrigt Dagny, milan. Vi fikade och minglade runt och tittade på milans tändning. Sen hostade vi eftersom det var rökig som tusan.

Väl hemma luktade vi skogsbrand och jag passade på att tacka ja till alla de där kurserna jag kom in på. I höst blir det alltså Medie- och kommunikationsvetenskap, Introduktion till marknadsföring, Att marknadsföras och synas på nätet samt eventuellt Grafisk form och foto. Jag säger eventuellt eftersom jag inte riktigt bestämt mig än om jag ska läsa den, det är ett par träffar som jag inte vet om jag har möjlighet att åka på och dyr programvara jag möjligen behöver. Ska ta mig en funderare på det. De andra kurserna sammantaget blir ändå heltid.

5 kommentarer:

Johan sa...

Måste fråga vad det är för dyr programvara du behöver? Är det verkligen rimligt att en utbildning ska kräva att studenterna köper dyr programvara, eller ens att de kräver en särskild programvara alls. En körskola kan ju inte kräva att eleverna kör Saab privat, om du har en annan bil som fungerar...

Kajsa Bergman Fällén sa...

Det är Adobe InDesign. Man kan köpa den till billigare studentpris, men faktum kvarstår att den fortfarande är rätt dyr. En bra kamera behövs ju också för den delen! Ja, det är lite dubbelt det där, alla kan rimligtvis inte ha råd att läsa de där kurserna, de kostar en rejäl slant om man ska betala själv och inte arbetsgivaren betalar eller så.

Kanske hade jag varit beredd att lägga pengarna om jag verkligen kände att kursen var viktig, men nu blir det lite mer hobbykurs för min del och det känns inte riktigt värt det.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jag vet inte riktigt hur det är om man läser en liknande utbildning på plats. Detta är ju distansutbildningar. När jag pluggade data- och systemvetenskap fanns alla programvaror i datasalarna. Läser man på distans blir det kanske lite knepigt med licenser osv.

Anna sa...

Grattis till alla dina kurser! Vi blir närapå klasskamrater då i höst för jag kom in på kursen jag sökte, grundkurs i Medie- och kommunikationsvetenskap. Distans i Kalmar. Var ska du läsa? Det här är ju för bra för att vara sant, då kan vi peppa varandra. Plugga ihop nån dag när det sociala underskottet tar kål på oss. Det tror jag blir det svåraste för mig, att inte ha arbetskamrater... (Jag har ju visserligen M här hemma men jag vet inte om han kommer att räcka till både som familj och arbetskamrat.)

Kajsa Bergman Fällén sa...

Kalmar också fast bara halvfart! :-). Jag kan köpa dina böcker sen hehe.

Jag tror vi får göra så här, du pluggar först och sen talar du om för mig vad jag ska göra för det vet ju du *flinar*