måndag 31 augusti 2009

Nu drar det igång

Idag började mina kurser, så nu är det full fart framåt som gäller. I nästa vecka har jag tre inlämingsuppgifter, en till varje kurs. Två av dem verkar inte vara allt för tunga, medan den tredje kräver lite mer ansträngning. Men det ska väl gå det med, alla tre kurserna verkar otroligt roliga så jag ser verkligen fram emot det här!

Det enda som inte är så roligt är att böckerna är sjukt dyra. 2000 kr har jag lagt ner hittills, och då är det en kurs kvar att köpa böcker till. Hur klarade man detta som student på riktigt, alltså en som levde på studiemedel? Eller jag minns hur det gick till. Det gällde att vara lite taktisk, de böcker som inte behövdes i nån större utsträckning försökte man dela på eller kopiera upp av en kompis eller på biblioteket. Olagligt javisst, men det hade aldrig fungerat annars. Sen gick det ju att köpa begagnat också, via skolans anslagstavlor.

Något år efter avslutad utbildning kastade jag större delen av böckerna. De kändes redan omoderna. Några år senare försvann resten. Ett fåtal har jag sparat, t.ex. Abstrakta maskiner och formella språk och Det sociala livets elementära former, två fullkomligt briljanta böcker.

Ett sådant slöseri egentligen. Köpa dyra böcker för att kasta dem bara några år senare. Trist, även om kunskapen finns kvar.

2 kommentarer:

Béatrice Karjalainen sa...

Köpa böckerna begagnat? Har man tur vill någon sälja.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Ja, men det blev så krångligt. Då ska jag åka nånstans eller så blir det dyrt att skicka de där tegelstenarna så det går nästan på ett ut.