onsdag 9 september 2009

Hm.....

Jag tror jag har hittat ett sätt för kommunen att spara både pengar och miljö: hanteringen av scheman inom barnomsorgen.

Idag använder man en modell som skulle göra Försäkringskassan grön av avund:
  1. Förskolepersonalen/dagmamman får ett schema av sin chef
  2. Förskolepersonalen/dagmamman delar ut detta till föräldern
  3. Föräldern fyller i pappret
  4. Föräldern lämnar pappret till förskolan/dagmamman
  5. Förskolan/dagmamman lämnar pappret till sin chef
  6. Chefen skickar ut ett brev med schemat som föräldern lämnat - till föräldern. Kanske förskolan/dagmamman får en kopia också, jag måste verkligen fråga idag när jag hämtar N.
  7. Upprepa vid varje terminsstart

Varför inte ha en webbtjänst där föräldern kan logga in och skriva in schemat? Visst, det kostar väl en slant, men den här hanteringen är inte heller direkt gratis skulle jag tro. Eller en nödlösning - låt föräldrarna maila schemat till chefen. Förskolan/dagmamman har nog fullt upp ändå utan att behöva hantera dessa papper.

Det skulle behövas ett 24h kommunala tjänster...

Uppdaterat: Jodå, dagmamman får också en kopia. Och så glömde jag att nämna att denna procedur naturligtvis måste göras om varje gång en förändring i schemat sker. Tjolahopp!

Inga kommentarer: