måndag 7 september 2009

Svar och inte svar om säkerheten i bussarna

Onsdag 2/9 var en insändare jag skrivit publicerad i SN. Eftersom det inte längre går att hitta insändaren på tidningens webbsida får den vara med även i bloggen:


Efter barn- och utbildningsnämndenscmöte i Gnesta förra måndagen ser det ut som om Björnlundas, Laxnes och Stjärnhovs elva- och tolvåringar inom en snar framtid dagligen får göra sina äldre kamrater sällskap på bussarna in till Gnesta.

Enligt en rapport från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, dödades under åren 2003–2006 13 barn i åldern sex till 16 år i bussrelaterade olyckor. 108 skadades svårt och 506 lindrigt.

Det finns mycket som känns osäkert när det gäller säkerheten i och kring bussarna barnen ska åka med. Dessa är i regel utrustade med midjebälte, vilket avsevärt ökar skaderisken vid en olycka. Det finns ingen vuxen som kontrollerar om barnen verkligen sätter på sig bältet. Inte heller är det säkert att det finns sittplats i bussen, ståendes i mittgången är riskerna förstås större än om barnet sitter ner med bältet på.

Skolbarnen ska också på något sätt ta sig till och från bussen. Att stå i mörkret vid en vinterhal 90-väg känns inte direkt lämpligt för en elva- eller tolvåring, men det är precis vad många av mellanstadiebarnen som bor utanför centrala Gnesta kommer att göra redan om några månader.

Bussarna som barnen kommer att färdas i är inte heller utrustade med alkolås. Tidigast om ett och ett halvt år har Gnesta kommun möjlighet att ha med detta krav vid den upphandling som enligt Mona Elveskog då ska ske.

Är det verkligen rimligt att utsätta så små barn för så stora risker? Ingalill Fredriksson (C)bloggar förvånat om att det pratades bussar och inte skolresultat på nämndmötet. Det känns märkligt att en av kommunens ledande politiker inte tar föräldrarnas oro på större allvar än så. Hon skriver också ”vi ska göra allt för att föräldrarna ska känna sig trygga, men vi kunde omöjligt komma med detaljer”.

Det är just det. Vi vill faktiskt ha detaljer. Det är trots allt våra barns liv det handlar om.

Redan på fredagen fick jag svar av Ingalill Fredriksson, vilket jag för övrigt tackar för såklart, men anmärkningsvärt är att hon inte med ett enda ord nämner det som är viktigast i mitt inlägg, nämligen detta med säkerhetsbälten, sittplatser och alkolås.

Visst oroar jag mig för att barnen ska till och från bussarna, precis som jag skriver, men det är inte min största farhåga faktiskt, de ska ju till och från skolan också oavsett hur man vrider och vänder på det.

Men som sagt. Inte ett ord om säkerhetsbälten, sittplatser och alkolås. Bussens säkerhetsbälten kommer vara fortsatt direkt olämpliga för barnen och de kommer kanske inte användas och alkolås blir aktuellt att diskutera först om ett och ett halvt år.

Ingen förälder skulle drömma om att sätta sitt barn obältat i bilen eller ens i bilens tvåpunktsbälte, men till skolan ska barnen åka på det viset. Varje dag.

2 kommentarer:

Kerstin Landin sa...

Med alliansens förslag att bussa alltfler barn till Gnesta kommer det vid vissa hållplatser att bli väldigt trångt. Det problemet fanns tidigare i Laxne, när alla byns barn skulle åka buss till gamla Skeppsta skola. Det var några otäcka tillbud, då barn trängdes och knuffade varandra i kön till bussen.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Ja, det också. Oftast finns ju inte ens någon busshållplats och där ska många barn trängas om utrymmet.