tisdag 12 januari 2010

SL-dagen från helvetet

Idag verkar alla tåg ha varit försenade. Halv sex-tåget var inställt och sex-tåget en kvart försenat. Inte så sexigt som man kan förledas att tro. Sjutåget inställt men halv åtta som jag åkte med gick åtminstone som det skulle.

På vägen hem tog jag halv sex-tåget. Bad idea. Det blev tjugo minuter försenat och missade självklart anslutningen i Södertälje hamn. En halvtimme ca till nästa tåg, ingen som helst information om detta, inte med ett enda litet ord nämndes Gnestatåget, fast hur resenärer skulle ta sig till Södertälje Centrum informerades det om flera gånger under resan. Inga extrabussar heller för den delen och fyrtiofem minuter sen kom jag hem och blev hämtad av min snälla man, yngsta dotter och hennes gosedjurshund i naturlig storlek.

Femtåget var förresten också sent.

Hur är det möjligt att trafiken får fortsätta vara så undermålig år efter år? SL ger blanka fan, rent ut sagt, i trafikanterna som ska till Gnesta. Vi är inte ens värda att informera när vi blir fyrtiofem minuter försenade! Än mindre sätta in extrabussar, trots att man nästan en timme i förväg vet att man snart kommer ha en busslast akterseglade trafikanter i Södertälje.

Vad är SL för en organisation? Är de människor som ansvarar för information och trafik totalt inkompetenta? Är det politikerna som styr som det är fel på? Är det totalt omöjligt att sköta det uppdrag man har att utföra? Det verkar inte bättre...

Åh, vad det är roligt att pendla förresten! Men det var kul på jobbet idag i alla fall. Alltid nåt.

4 kommentarer:

Peter Andersson sa...

Undermålig trafik?? Vi får varje månad i landstingsfullmäktige veta att resenärerna är sååå nöjda.

Men jag ser ...vi åker samma pendel fast jag något kortare. Förstår din reaktion :-)

/p

Anna sa...

Ja, suck. Det här är ju något som jag bävar för. Jobb i all ära, härligt att ha fått ett. Men detta pendlande kommer att bli min död om det ska pågå under en längre period. Jag vägrar. Igår var det fel på varenda färdmedel tror jag. Skolbussen, sj-tåget, pendeltåget. Jag skulle in till stan och blev 2 timmar sen. Två timmar - helt sjukt!

Fördelen med SL är att det åtminstone finns en apparat för att klaga - och man får tillbaka riktiga pengar när man skickar in kvitton. Jämför med SJ och deras låtsaspengar (kupong som inte går att använda för pendlare om man inte tar med skiten och köper ny sj-biljett på plats på Centralen och står i kö i en timme) och där det inte ens går att komma fram till någon att prata med utan man i kontakt med dem ständigt tror man är med i en Kafka-roman. Jag bryr mig inte ens om att klaga längre, orkar inte. Men att SJ och SL, i maskopi med Banverket eller hur det nu fungerar, får fortsätta att missköta sina uppdrag år ut och år in är ju en gåta.

Nä, gångavstånd till jobbet är det enda raka och det kommer jag se till att ha inom ett par år. Antingen genom att flytta själv eller att flytta jobbet vilket som kommer att fungera bäst. För som pendlare går det inte att leva.

Trots att jag inte pendlat på ett halvår känner jag hur frustrationen kommer till ytan bara av att tänka på eländet. Blä. :(

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jag har ALDRIG fått svara på nån enkät om det där. Jag tror inte att de frågar i Gnesta helt enkelt :-).

Idag blev det trettio minuter i Södertälje Hamn. Tröttsamt.

Jag tror SJ ändrat sitt system! Man får riktiga pengar numera, men förseningen måste vara längre än den var tidigare.

kukka sa...

Med tanke på att Gnesta Kommun betalar SL för att tåget ska komma till Gnesta borde man kanske kolla över avtalet? Inget tåg =inga pengar ?