söndag 21 februari 2010

Tågen kanske inte alltid kan gå

Det senaste dygnet har präglats av en riktig snöstorm. Hos oss har det nog kommit ca 40 cm, vilket inte känns som någon normal snömängd direkt.

Tågen har gått uruselt den här vintern, det har räckt med lite snö och lite kyla för att allt ska börja strula. Inte acceptabelt. Men under helgen har i stora delar av landet drabbats av ett ihärdigt snöande, massor av snö har kommit på kort tid, det har blåst och varit kallt. Trodde aldrig jag skulle skriva det här men - ibland får man helt enkelt gilla läget och acceptera att det inte går att ta sig från punkt A till punkt B just då.

Det är väl inte så konstigt att det inte går att åka tåg under dessa förhållanden? Frida fastnade på tåget till Stockholm. Tio timmar utan mat och vatten. Men hallå, det var faktiskt snöstorm utanför tågfönstret! Det finns tillfällen då till och med tåget kanske inte fungerar. Det var nog svårt att köra bil också för den delen.

Det känns som om det är svårt för många att acceptera att det finns väder och vind. Att man ibland får anpassa sig efter naturens starka krafter. Att det inte alltid är farbar väg, åtminstone när så här extrema väderförhållanden råder. Vanlig vinter med kyla och en del snö borde väl Banverket, SJ och SL klara av, men nån vanlig vinter har det knappast varit det senaste dygnet.

För pendlande gnestabor kan det kanske vara bra att veta att pendeln ersätts av buss mellan Järna och Södertälje idag och imorgon. Detta pga förväntat snöfall. Bra tycker jag att man tar det beslutet redan nu. Även om det inte är roligt med ersättningsbuss är det förstås bra att vara lite proaktiv och planera för detta i tid, så bussar finns och resenärerna kan räkna med en längre restid.

3 kommentarer:

Anna sa...

Till viss del håller jag med dig. SL har gjort storverk idag och de flesta har nog ändå kommit till och från sina jobb (eller vart de nu skulle) denna dag med sibirisk kyla. Ibland är det force majeur, ibland funkar det bara inte.

Men ändå. Jag tror man vore mer redo för nåt sånt om det vore en engångsgrej. Men det är det ju inte, det händer ju flera gånger i veckan, oavsett säsong och väderlek. Numera hävdar jag att det faktiskt inte går att pendla på det här viset, det tar för mycket tid och energi. Inget jag tänker hålla på med. Nu när jag testat igen är jag säker, det funkar inte. Skulle någon fråga mig om råd skulle jag avråda dem från att flytta hit, det är den krassa sanningen.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jag tänker mer på hur det var i lördags och söndags just när det kom såna otroliga mängder snö. Det funkar liksom inte då. Visst spiller det över sen kanske i början av veckan också förstås. Att jag ursäktar dem i helgen betyder dock inte att jag tycker att de gör ett bra jobb resten av året. Grrr... det gör de INTE!

Men just i helgen kunde jag acceptera att tågen faktiskt stod helt still.

Anna sa...

Jamen då är vi helt överens. För som sagt gäller force majeur, även när det SL och SJ... :) Ibland är det -30 grader och/eller snöstorm.