söndag 14 mars 2010

Miljöpartiet i Gnesta har hållit årsmöte idag

Jag pallrade mig dit med nöd och näppe, ikväll kommer jag att stupa i säng, ungefär i så god form är jag just nu. Men det var värt ansträngningen och eftersom vi är ett så himla trevligt och avslappnat parti funkade det ju bra med att ständigt springa ifrån och hosta, hämta vatten och gå runt för att hämta andan eller stå upp under mötet för att jag hostar mindre då, så det funkade.

Vi var, som traditionen bjuder, hemma hos Lasse och Marianne i Öllösa, de bor så fint i ett vackert gammalt hus. Fast det var halkigt värre att ta sig dit, och precis som förra året trodde jag att vi kört vilse när det verkade som om vi aldrig kom fram någon gång. Halade fram iPhonen för att kolla på GPS:en men naturligtvis fanns det ingen täckning där ute :-). Just då kände i alla fall min man igen sig - lokalsinnet - iPhonen 1-0 den här gången alltså.

Först klarade vi av årsmötet. Vi har så angenäma problem. Från att ha varit ett litet parti har vi vuxit och fått ett antal nya aktiva medlemmar, så för första gången valdes en "riktig" ledningsgrupp, tidigare har de som velat helt enkelt få vara med eftersom vi varit så få. De sex första namnen på listan till kommunalvalet fastställdes av årsmötet. Det är Mikael på första plats, sen jag på andra, Kerstin Landin som trea, Mats Dellrud som fyra, Kukka som femma och Lasse som sexa. Och så lite annat som brukar avhandlas på ett årsmöte.

SEN kom dagens höjdpunkt. Vi åt jättegod smörgåstårta och tittade på rådjur utanför den sköna inglasade altanen. Sen fika och så tog medlemsmötet vid. Ett mycket givande möte där flera nyordningar spikades. Det är inte helt lätt att gå från litet till stort, men det är kul!

Förra året var vi sju personer på årsmötet. I år var vi elva och fyra av oss elva har gått med under det senaste året. Och så säger de att de politiska partierna har svårt att värva nya medlemmar, vi ökade med 22% under perioden oktober till januari förra året, vilket också ledde till att vi vann medlemsvärvartävlingen i Sörmland.

Det är så enkelt när man har den bästa och klokaste politiken :-)

1 kommentar:

Johannes sa...

Det är så roligt att se att det går bra för er. Ni verkar ha så trevligt. Hejja!!