tisdag 6 april 2010

Färdigklippt

Ja, för länge sen förstås. Skönt som sjutton var det att bli av med det långa! Bildbevis ska ni slippa, detta var kanske inte min frisyr trots allt och jag kommer inte direkt att sörja den när håret trillar :-).

Men vad som var riktigt illa var det frisören som klippte mig berättade om salongen här på Mälarsjukhuset. Den har legat där den ligger i trettio år har jag för mig att hon sa. Damerna som har den har sagt upp sig, för de fick inte fortsätta hyra. Landstinget behövde lokalerna till annat. Det fanns yngre frisörer som var intresserade av att ta över, men Sörmlands läns landsting kunde bara ge ett kortare kontrakt och då var det förstås ingen idé.

Är inte det här helt galet? Argumentet till att det inte "behövs" någon frisersalong för sjukhusets patienter skulle vara att människor inte ligger inlagda särskilt länge numera. Men kan det ändå inte betyda massor för en sjuk person att få komma en sväng till frisören och lägga håret, bli ompysslad och känna sig fin en stund. Även om personen bara ligger inlagd under en vecka eller några dagar?

För mig vad det i alla fall guld värt att kunna göra det här, slippa vakna en morgon med mitt långa hår liggandes i hela sängen. Hur skulle jag annars löst det? Det finns helt uppenbart sjuka människor som ligger inlagda fortfarande på detta sjukhus. Som behöver hjälp med håret. Kunderna kom in till salongen i en aldrig sinande ström så det var definitivt ingen brist på sådana. De flesta i rullstol med syrgastub och allt, precis som jag, de flesta kanske några år äldre än jag dock :-).

Vad hände med livskvalitet, friskvård och att skapa möjligheter för människor att bli friska? Betyder det ingenting i vårt landsting? Vad tänker ni? Borde inte den här servicen få finnas på ett hyfsat stort sjukhus nu när det finns människor som gärna driver den, för det verkade det ju göra?

3 kommentarer:

Anna sa...

Verkar ju helt galet att lägga ner när det finns folk som vill driva stället - och dessutom ett behov och en kundkrets! Lokalen kan ju inte vara så oumbärlig för sjukhuset att det inte går att lösa på annat vis? Jag menar, så många kvadratmeter kan det ju inte handla om. Äsch vad dumt! :(

Synd att du inte blev nöjd med frisyren. Men kanske om du får tvätta och fixa själv kanske du får till det. Jag brukar alltid vara missnöjd just när jag kommer från frisören men efter en hårtvätt kan det kännas helt ok igen. :)

Stora kramar till dig! Tänker på dig väldigt mycket. Vill du ha telefonsamtal? Eller hellre mail?

Jessica sa...

Det finns en liten, med betoning på liten, salong på Västerås sjukhus. Och livskvalitet är det i allra högsta grad. Under en period när jag var deprimerad bestämde min fantastiska frisör att nu gör vi nåt nytt! Och jag tänkte att okej, hår, det är ju bara hår. Men jag mådde bättre när jag gick därifrån än på länge. Min frisör har faktiskt kommit till sjukhuset och klippt mig men jag tjatade mig till en permis för att få bli färgad. Visst sparkar de ut en så fort som det bara går nuförtiden. Men inte alla och ja, det är ju skönt, som sagt, att få känna sig fin närsomhelst.

Åsa (Valerina) sa...

Jo en frisör är nästan viktigare än ett bibliotek på sjukhus. För böcker kan anhöriga at med sig dit, det är värre att ta med sig en frisör eller att ta sig till en frisör om man är sjuk.
Sjukhuset borde banne mig ha anställda frisörer på sjukhuset. Det vore ointressant om salongen gick med vinst eller inte för den servicen borde finnas.