söndag 4 april 2010

Och så det praktiska och ekonomiska

Vi tror så gärna att vi är skyddade mot allt. Att samhället ställer upp och att försäkringar täcker. Att livet bara kan fortsätta och det praktiska fixar sig även om hälsan vacklar och allt ställs på ända.

Inget kunde vara mindre sant.

Det första som händer när man blir sjukskriven är att man inte får någon lön. Lönen betalas ju i regel ut i förskott. Pengar från Försäkringskassan däremot kommer i efterskott. Och först ska ärendet handläggas dessutom. Ja, ni fattar. Det blir ett stort hål i plånboken. Hur klarar man sig om man bara har en inkomst i ett hushåll? En buffert på en årslön har vi ju hört talas om men i realiteten är det ju den med lägst inkomst som har svårast att bygga upp bufferten och därmed också klara såna här saker.

I vårt fall trodde vi också att vi hade ett bra skydd tack vare SEB:s Bolåneskydd. Hör här:

Vad händer med dina bolån om du blir sjukskriven eller arbetslös eller om du skulle avlida? Vårt Bolåneskydd betalar dina lånekostnader i upp till ett år om du blir sjukskriven eller arbetslös och löser hela eller delar av ditt lån om du skulle avlida.

Kostar lite, skyddar mycket
Bolåneskydd är prisvärd försäkring för dig som har bolån hos oss. Försäkringen består av två delar som går att teckna var för sig eller tillsammans.

Visst låter det bra? "Kostar lite" och "Prisvärd" innebär i det här fallet att vi betalar ca 400 kr i månaden för MIN del av försäkringen. Tomas har tydligen aldrig varit försäkrad fick vi veta nu när han ringde och hörde vad som gällde.

So far so good, det är ju jag som är sjuk. Nu visar det sig att försäkringen ändå inte gäller. Eftersom jag inte har fast anställning utan ett vikariat på ett år. En totalt värdelös försäkring alltså. Så var det alltså med "skyddar mycket".

Vi har betalt ca 20 000 kr till SEB och deras jäkla försäkringsbolag sen vi köpte huset. Nu står vi helt utan skydd, vi skulle fått i runda slängar maximalt 50 000 kr. Snacka om att kasta pengarna i sjön...

Jag antar att någon måste betala för SEB-direktörernas bonusar. Just idag är det jag som sitter här med syrgas i näsan och en obotlig cancersjukdom. Känner mig jävligt lurad på det som kunde underlättat livet lite i alla fall och gjort det någorlunda friktionsfritt ekonomiskt åtminstone för oss under den här perioden som kommer bli ganska tuff.

Annika Falkengren, vd för SEB, sitter säkert och äter någon smaskig påsklunch just nu. Förmodligen äger den inte rum på en onkologisk avdelning på ett sjukhus i varje fall. Kanske passar hon på att spela lite golf eller umgås med sin familj. Hoppas du är stolt över era fina försäkringar och det ni erbjuder era kunder Annika!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Precis det där suger. Vi betalade också, under flera år. Sedan blev mannen sjuk. Och nej, läste ni inte det finstilta?

Där stod alla sjukdomar som var undantagna.... och där stod hans.

Det blev inga pengar, bara en dyrköpt erfarenhet. För hur i helvete kan man veta innan man börjar betala, innan man blir sjuk vilken sjukdom man eventuellt kan komma att få eller vilken anställningsform man kan komma att ha.

Och varför i helvete räknas inte ett långtidsvik i dagens tider som ett jobb? Idag när anställningsformerna är mer än mångfaldiga. Märkligt. Dumt. Och jävligt helt enkelt.

Anna sa...

Men vad fan! Grrr, banker och försäkringsbolag alltså. Det finns alltid nåt finstilt nånstans som gör att man betalat förgäves när det väl kommer till kritan. :( Spelar det inte ens nån roll att du hade fast anställning när ni tecknade försäkringen?? Grrr igen, dubbelt grrr. SEB är härmed för alltid bojkottade av mig. (Inte för att jag tror de övriga bankerna är ett dugg bättre).

karo sa...

Alltså jag får puls, det är så genomjävligt och äckligt att jag får lust att spetsa nån.
Kopiera inlägget och maila det till Annika Falkengren. Gör det! Det var skitbra skrivet och vad har du att förlora?

Jessica sa...

Och försäkringskassan ska vi bara inte tala om...

Jessica sa...

När jag blev sjuk så hade jag inte direkt tänkt på försäkringar men de försäkringar jag hade tänkt på gällde inte längre. Sjukdomarna jag har är spridda, systemsjukdomar, allt hänvisas till syndromet. Jag skar mig av en olyckshändelse i tummen och på akuten skojade jag med läkaren att med de depressioner som jag har haft så skulle väl försäkringsbolaget få det till (om jag skulle söka ersättning för nån nervskada!) att jag har försökt ta livet av mig! Och utan att höja ögonbrynen sa han att jag skulle inte bli förvånad!
När vi kom hen ringde jag och sa upp försäkringen, personskadeförsäkring, well yeah. Ingenting gäller egentligen när man blir sjuk. Man tror det men det gör det inte.

Béatrice Karjalainen sa...

Dagens arbetsmarknad ser ju inte ut som den förr, det är många som inte har en tillsvidaretjänst och vikariat är ju en nödvändig del av arbetsmarknaden bla för att det skall funka att folk tar ledigt för att de skaffar barn mm. Helt idiotiskt att försäkringen inte täcker in det bortfallet av inkomst för dig.

. sa...

Ytterligare en anledning till att inte teckna den försäkringen. Fyyy , så man ryser när man ser bankernas pengaiver.

Ola Kallemur sa...

Hej, Kajsa.

SEB kommer att kontakta dig under morgondagen.

Med vänlig hälsning

Ola Kallemur
Presschef
SEB