torsdag 29 april 2010

Valborg imorgon

Det har skrivits mycket om supandet och haschrökandet bland Gnestas ungdomar under den senaste veckan. 1/3 av föräldrarna i Sörmland låter sina femtonåringar smaka alkohol hemma. Femtonåringar? Smaka på alkohol? Varför? I min värld dricker femtonåringar läskeblask.

Eftersom det här är en fråga som ligger mig mycket varmt om hjärtat var jag inte sen att hoppa på dagens uppdrag - alla politiska partier i Gnesta skickade en eller två representanter till Systembolaget för att dela ut foldrar från Tänk Om-kampanjen. Att stoppa langningen var alltså the buzz word of the day. Nästan alla lyckades hitta en eller två som kunde vara med, fantastiskt!

På Systembolaget var det dock ingen rusning direkt, men en och annan folder blev utdelad. Kanske fick någon sig en tankeställare och avstod att köpa ut, vem vet? Det hoppas jag i alla fall.

Det var skönt att komma ut ett par timmar! Känner mig lite trött och sliten nu, men också glad över en skön eftermiddag med trevligt sällskap från de andra partierna och det egna.

Och hur kommer vi tillrätta med ungdomsfylleriet och -drogandet i vår kommun? Tja... frågar ni mig finns det alldeles för lite att göra för ungdomarna. Det finns ingen alkohol- och drogsamordnare anställd av kommunen. Det är väl en kostnadsfråga som allt annat antar jag, men jag är ganska säker på att det lönar sig även i kronor och ören att stävja drickandet och drogandet i tidig ålder. Att det minskar lidandet för många människor är väl helt uppenbart.

Sedan är jag en stor fan av samarbete. ALLA måste samarbeta för att komma någonstans. Det funkar inte att skolan sitter på sitt hörn och gör något, att föräldrarna sitter på sitt, polisen på sitt, soc på sitt och Ungdomens Hus på sitt. Samarbete! Och där har vi alkhol- och drogsamordnaren igen...

Föräldrar på stan och information till ungdomarna själva om alkoholens skadeverkningar i all ära, men jag tror inte det är så väldigt effektivt. Först och främst måste vi se till att det finns vettig verksamhet för ungdomar och det i HELA kommunen, inte bara inne i Gnesta. Det ska inte behöva vara så att föräldrarna i Björnlunda t.ex. ska sköta verksamheten för ungdomarna själva om det ska finnas någon.

Men börja med att se till att det finns någon som samordnar det här arbetet, det är en bra början.

7 kommentarer:

Birgitta S sa...

Nyfiken som jag är måste jag ju få undra om du hade pippi-peruken på dig då.

Anonym sa...

Jag undrar lite om den där undersökningen att var tredje 15-åring skulle få alkohol hemma. Egentligen skulle jag vilja läsa den. På nätet återkommer samma citat ur den om och om igen, men ingen analys.

Siffrorna är i min värld så otroliga att jag misstänker tolkningsfel.

Däremot är ungdomsfylla otäckt och vanligt. Naturligvis skall föräldrar och samhälle försöka mildra det och dess konsekvenser. Men man tjänar inte på att försämra trovärdigheten med knasig statistik.

(Hade inte sett dig på länge, var tvungen att kolla läget. Hej!)

/pipopp som får behörighetsfel och måste kryssa i anonym

Kajsa Bergman Fällén sa...

Birgitta - nej jag fegade ur *s* Men jag har lovat Nike att ha den på mig idag när jag hämtar henne hos dagmamman :D

pipopp - Jag letade lite efter den igår men jag ska titta mer noga i tidningen där det skrivits om den. Tyvärr tror jag att det stämmer dock, det är min erfarenhet. Däremot funderar jag lite över vad "smaka" innebär. Fast jag gillar nog inte "smaka" alls, även om det bara är en klunk vin.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Det är tydligen en undersökning som SIFO gjort på uppdrag av Folkhälsoinstitutet.

Här finns lite info om den:
http://www.fhi.se/sv/Aktuellt/Nyheter/Informerade-foraldrar-ska-minska-tonaringars-alkoholdrickande/

Försökte hitta den på SvD också men den verkar inte finnas kvar.

pipopp sa...

Jo, jag har sett en mass OM undersökningen, men inte själva underlaget.

Att var tredje 15 åring har druckit alkohol kan jag tro på, men inte att de fått det av föräldrarna.

Langare och äldre kamrater har nog snarare försett dem, kanske också det har varit lite tjuveri i föräldrarnas skåp. Men sanktionerat av föräldrarna i så stort tal som det påstås - never.

Vår äldste fyller 14. Jag har pratat runt med hans kompisar och föräldrar, ingen känner igen siffrorna. Då är det ändå rätt stökigt under storhelger där vi bor.

Alkoholen finns - men den ordnar ungdomarna utan föräldrainverkan.

Det är läskigt i sig för det sker i det fördolda och är svårare att komma åt.

Förra året stängdes ett skoldisco ner under kvällen för att några tjejer 12-14 år var berusade! Nu ordnas inga diskon på fritidsgården längre, de ansvariga kände att de inte orkade/klarade upprätthålla ordningen. Jaha - nu dricker de på platser utan vuxna istället. :(

Som nybliven tonårsförälder oroar jag mig enormt. Inte bara för mina egna barn, utan också för alla andra i den åldern jag lärt känna.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jag har mailat en människa på FHI och frågat om man kan få tag på den nånstans :).

Nej, jag tror faktiskt tyvärr att det kan stämma. Det är min erfarenhet i alla fall. Det är många föräldrar tror jag som tänker att de ska "lära sina barn dricka", vilket ju är helt befängt.

Alexandra sa...

Hej Kajsa! Härligt att träffa dig i går! Roligt att du kan vara med ibland när du orkar. Hoppas vi ses snart igen. ;=)