torsdag 3 juni 2010

Fan ta SEB och Genworth

400 spänn i månaden har vi nästan betalat i snart fem år. Den nittonde februari blev jag sjukskriven. Den sista januari blev jag uppsagd från en anställning jag haft i åtta år. Jag får inte ut en spänn på försäkringen.

Fy fan vilka jävla skitstövlar ni är. Jag har ingen fast anställning så då får jag ingen pengar.

SEB:s informationschef kommenterade i bloggen för några veckor sedan om att någon från dem skulle kontakta mig nästa dag. Det var det ingen som gjorde.

Det går bra att ta emot premien men några pengar får man inte. Tack för det, jag hoppas ni tycker att ni känner att ni säljer en väldigt bra produkt.

Uppdatering - Efter att nu ha pratat med först kundtjänsten för bolån på SEB, sedan kundtjänsten för försäkringar hos SEB, sedan kundtjänsten hos Genworth och till sist klagomålsansvarig hos Genworth känner jag mig om mer ännu mer frustrerade, ledsen, förbannad, bedrövad och pissad på.

Måste de prata med mig som kund som om jag var en idiot? "Men Kajsaaaaaaaa det måste du förstå att jag inte kan svara på de här frågorna, vi har en organisation som ser ut så här att vi sysslar med...." (och jag är skitintresserad av SEBs organisationsschema, ni fattar inte hur intresserad jag är!)

SEB menar att de inte alls har med villkoren att göra. Det är Genworth som sköter det. Genworth säger å andra sidan att det är SEB som bestämmer villkoren. Ingen verkar det finnas att prata med som jobbar på SEB och som har med Genworth att göra. Jo, jag skulle bli uppringd av "någon" som visste mer lovade en kundtjänstkille. Vi får väl se hur det går med det. Sist jag blev lovad att bli uppringd av "någon" på SEB var det ingen som ringde.

Det riktigt bisarra i det hela är att jag, om jag tackat nej till det vikariat jag blev erbjuden och blivit arbetslös istället, hade försäkringen utfallit som arbetslöshetsförsäkring. Med samma summa som jag nu gick miste om. Ska man skratta eller gråta åt den lilla knorren?

Anledningen till att man inte får ut SJUKFÖRSÄKRING från en fast anställning är att man har ett sämre anställningsskydd under en visstidsanställning än under en fast anställning. För det har ju väldigt mycket med varandra att göra. Det förstår ju alla. Om jag blir sjuk från en visstidsanställining och uppsagd under tiden så blir jag ju arbetslös och sjukförsäkringen slutar gälla antar jag eftersom jag inte har en anställning. Men hur det hängde ihop kunde inte kvinnan på Genworth svara på riktigt. Jag vet inte heller.

Den här försäkringen kostar nästan 400 kr i månaden. Ja, ni läste rätt. Den är inte direkt den billigaste försäkringen och den har en massa finfina kryphål. Den är värd ungefär 40 000 kr för min del. Det handlar inte om särskilt mycket pengar för SEB.

Att sen från både SEB och Genworth få höra att "Jag förstår hur du känner det". Nej, det kan ni aldrig göra. Den dag ni sitter med en obotlig och dödlig sjukdom, i en ålder då er bästa tid egentligen skulle vara, mamma till två barn varav en inte ens fyllt fyra ens. Ja då kanske ni förstår hur det känns. Det är rent hånfullt att ens kasta ur sig en sådan sak till en person i min situtation.

Jag är så jävla förbannad, ledsen och besviken och spottad på. Det går så bra att sälja in försärkringen och att ta emot räntor och avgifter varenda månad, men sen frånsäger man sig allt ansvar. Fy fan.

12 kommentarer:

Béatrice Karjalainen sa...

Har du pratat med dem igen nu alltså? De säger blankt nej?

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jepp. Och det är helt hopplöst att prata med någon på vare sig SEB eller Genworth. Nu är det "någon" igen som ska kontakta mig. Fan trot.

Erik sa...

Dessvärre finns det inte en bank i världen som ser oss människor som någon att vara rädd om, någon att vårda en relation med, någon att stå upp för. Banker ser bara sista raden och det är trist att ha med dem att göra. Hoppas att det löser sig. Det är du värd. Kram!

Kajsa Bergman Fällén sa...

Det löser sig nog inte ett dugg, jag kunde knappt få besked om det var nån mening att fortsätta betala på livförsäkringen med tanke på min situation. Till sist, fick jag efter en rad med floskler och en uppmaning om att jag var en dålig lyssnare som bara ville ha ett ja- eller nejsvar vet att jag skulle slippa betala för jag får inte ut några pengar. Hade jag inte frågat och krävt ett svar hade killen i kundtjänsten förmodligen inte sagt någonting fast han satt med mitt ärende framför sig och såg vilken försäkring jag tecknat.

Men jag hoppas att folk inte tecknar den här försäkringen, spara pengar i madrassen istället...

Kram!

Jessica sa...

Nej, teckna inga försäkringar när man har fått besked om en kronisk sjukdom.
Jag är så ledsen för din skull, Kajsa! Eller er skull. Din och makens.
Jag blev sjuk innan jag fyllt 27. Jag hade inte hunnit börja tänka försäkringar, framtid och hur ska man göra nu. Ingen livförsäkring var tecknad, inga andra försäkringar heller. De besparingar jag hade tog snabbt slut. Det är inte kul att vara sjuk, årets understatement, och de ekonomiska konsekenserna är och kan vara stora och kännbara. Det handlar om många fler än dig. Försök tänka så.
Mig ringer företag och försöker sälja trygghetsförsäkringar. Nej, nej och åter nej. Det finns så många undantag att även om jag skulle vara berättigad till en sådan försäkring så skulle de hitta vägar ut ur att betala.
En del företag är så fräcka att de tecknar försäkringar trots att man uttryckligen tackat nej till denna.

Ta hand om dig nu!!

Kajsa Bergman Fällén sa...

Ja det är ju roligt när de ringer och frågar om pensionsförsäkringarna också. Har hänt två gånger de senaste två månaderna. Har inte haft hjärta att säga att jag har en obotlig sjukdom, det är ju inte deras fel :)

Man får ett dåligt skydd från samhället och hänvisas till privata försäkringar. Som inte är vatten värda. Betala gärna skatt och avgifter men förvänta dig inte något tillbaka. Typ.

Jessica sa...

pensionsförsäkringarna ja. Jag avbröt mitt sparande och banken ringde. Ptja, sa jag, jag hoppas ju först och främst att jag ska uppnå pensionsåldern så...

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jessika - måste komma ihåg att permanent säga upp det där pensionssparandet jag har. Har uppehåll nu, men nån pensionsålder tror jag inte riktigt på även om jag inte tänkt ge upp än på ett bra tag. Bättre då att spara pengarna på annat sätt så man kommer åt dem...

Béatrice Karjalainen sa...

Har du läst http://kulturbloggen.com/?p=2196

Men jag förstår inte heller hur de kan orera om anställningsformen när du är sjuk. Fattar inte alls faktiskt. Vad spelar det för roll om du är sjuk från ett tillsvidarejobb, arbetslöshet eller ett vik? Helknasiga regler.

Sara T sa...

Försäkringar... jag blir mest nervös av sådant. Har en flera st men man undrar ju som sagt vad som kommer hjälpa en den dagen det verkligen behövs. Och att de inte ens kan se till att ngn vettig person kontaktar dig är verkligen riktigt dåligt! Har haft SEB men har numera Skandiabanken. Har dock kvar ett kreditkort hos dem som jag funderat på att byta. Efter att ha läst detta ska jag definitivt göra det! Vet inte om skandiabanken är bättre iofs... men ändå...

Hoppas att ngn hos dem kontaktar dig och ger dig en bra förklaring! Och som du säger det är inte mkt pengar för dem så man kan ju tycka att de borde ge med sig eftersom det ger så mkt bad will att hålla på som de gör.

Tullan sa...

Det suger verkligen!!! Att sedan ha mage att häva ur sig att man "förstår hur det känns" är bara för magstarkt! Dom har ju inte en aning! :-(

Elin sa...

Åh, jag blir så förbannad på banker! Det blir långt och inte så genomtänkt, men den här frågan engagerar mig starkt.

I Sverige så har vi så stor respekt för banken, vi tror att de hjälper och skyddar oss. Men det enda de gör är att försöka tjäna pengar. Jag har alldeles för stor erfarenhet av att bli lurad på avgifter och dåliga placeringsråd men det är ju en piss i havet om man jämför med alla dessa kryphål i försäkringarna. Tyvärr är inte ditt fall det första jag hör talas om. Bl.a. hade jag en kollega som inte fick ut något på sitt bolåneskydd då det fanns någon liten notering i makens journal om att han vid något tillfälle hade aningens högt blodtryck, så när hans hjärta kollapsade åratal senare så skulle de tydligen ha förstått att det kunde hända. Man kan tro att försäkringarna bara är till för friska människor som har jobb, så att det inte finns minsta risk att försäkringsbolaget ska behöva faktiskt betala ut något. Om de nu ska ha dessa kryphål så borde de också ha personal som sitter och följer upp sina kunder och meddelar direkt att nu när du har ett vikariat så är det ingen mening att du betalar på din försäkring längre. *arg, arg, arg* Men det hjälper ju inte dig...