torsdag 3 juni 2010

Traktens Sverigedemokrater


Bilden lånade jag från blakeemrys/Flickr CC

SN ägnar de lokala toppnamnen inom Sverigedemokraterna en hel del utrymme i dagens tidning. Bra. Låt dem tala, det blir ju så mycket svårare att ta dem på allvar då, för de framstår ju inte direkt som annat än arga bittra män utan någon större verklighetsförankring. De två som uttalar sig alltså.

Gnestas eget toppnamn Belinda Jehle får inte säga något. Hon är inte mediatränad. Med tanke på vad de andra två (Trosas och Nyköpings förstanamn) hasplar ur sig undrar man ju lite hur den mediaträningen går till:

Den svenska skolan ska fostra riktiga svenskar. Gammeldans ska premieras, skriver SD i sitt kommunalpolitiska program - Dans i skolan brukar vara någon form av tjeckisk polka. Jag har aldrig fått lära mig svensk gammeldans. (Citat Thom Zetterström i SN)

Något lokalpolitiskt program för Gnesta lyckas jag inte uppbringa. Så här sitter vi med ett politiskt parti vi inte vet vad de vill, vars företrädare inte får säga något förrän efter valet. Synd. Jag hade gärna velat höra vad Belinda Jehle har att säga. Jag tror det skulle vara intressant.

6 kommentarer:

Sandra -Vildkatten sa...

Frågan borde vara hur mycket de politikerna faktiskt gått i skola och i så fall vilka?
Dans BRUKAR vara tjeckisk polka!?!? vad jag kan minnas har vi dansat kring gran, midsommarstång och dessutom lärt oss vals, bugg, foxtrot samt någon gammeldans... men det beror kanske på att jag var på de lektionerna

Kajsa Bergman Fällén sa...

Tja vår topp-politiker här i Gnesta invandrade från Tyskland för tre år sedan, så hon har nog inget att tillföra i frågan :D.

Jag minns svenska folkdanser och jazzdans. Undrar om jazzdans är OK enligt SD?

Jessica sa...

Jag dansade ingenting i skolan. Det är kanske det som är problemet enligt SD ;). Fast så är jag ju det som kallas andra generationens invandrare, men med tillägget (som alla brukar göra) att du är ju inte en SÅN invandrare. Du har ju europeiskt påbrå (tyskt). Jomenvisst. Att vi alls har ett sådant uttryck som andra generationens invandrare och att du aldrig kommer ifrån det säger ju en hel del.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Men tyskt påbrå verkar vara OK här i Gnesta, du får flytta hit vetja ;). *pekar uppåt*

Nån påpekade någonstans att man i USA (tror jag det var) säger första generationens amerikan och menar samma person som vi i Sverige kallar första generationens invandrare. Det är lite intressant tycker jag.

JohnL sa...

Men gammeldans låter ju alldeles utmärkt att få lära sig... Känner inte att detta är en avgörande punkt. :)

Anna sa...

Tack för morgonens första skratt!
Jag hittar dock inga passande ord för tidningsuttalandet om gammeldans, mer än att jag i allafall och även mina barn fått dansa "gammeldans" på gymnastik i skolan, det var både snoa och hambo. =)