tisdag 1 juni 2010

Slit och släp

Jag är inte helt pigg idag. Har bara mig själv att skylla dock, gick och la mig alldeles för sent igår och var väl inte helt lättväckt imorse. Men upp var jag tvungen att gå, skulle nämligen in till Gnesta för att först besöka lab och sedan tandläkaren. Så klockan sex var det uppstigning, blir trött bara jag tänker på det.

Hade tid hos lab klockan åtta redan. Detta för att provresultaten ska hinna till Eskilstuna innan behandlingen imorgon. De måste nämligen skickas med bil dit. Fråga mig inte varför, jag trodde provresultat lämpade sig alldeles utmärkt att skicka digitalt, men tydligen inte. Bra gick det i alla fall. Min arm var väldans samarbetsvillig och lät sig tappas på blod. Det värsta med provtagning är plåstret, så här ser min arm ut när jag precis tagit bort tejpen, lyckligtvis försvinner märket rätt snabbt:

Nike hängde med in till Gnesta, eftersom det var hon som skulle till tandläkaren. Gissa om hon blev exalterad när vi såg detta i Thuleparken! Tivoli! Tjohoooooo!


Sen lekte vi en liten stund i Thuleparken. Tur att den finns kvar :-). Nike gillade gungorna men den ena rutschkanan var lite väl hög för att hon skulle våga sig på ett åk.


Vi hade en hel del tid att slå ihjäl. Även efter parklek. Det fick bli en fika på Thekannan. Nike körde sin grimasshow.


Vi beundrade även utsikten och konsten :-)


Sen traskade vi vidare in mot bibblan och Apoteket. Ingen vidare rörelse i Gnestas centrala delar en tisdagförmiddag.


Men om nu någon haft vägarna förbi hade han eller hon fått möjligheten att njuta av The Nike Show på Strömmentorgets scen. Min yngsta dotter har helt klart ett drag av teaterapa i sig. Hon sjöng både Blinka lilla stjärna och Här ligger vår lilla fru katt. Fick nästan dra ner henne igen när biblioteket öppnade.


Sedan var det dags för tandläkaren. Första besöket för Nikes del. På bilden testar hon leksakerna i väntrummet. Hon var lite nervös och det var inte helt lätt att få henne att öppna munnen så tandläkaren fick räkna tänderna och kolla bettet, så det slutade med att jag också fick lägga mig i stolen och Nike fick ligga på mig. Då gick det bättre. Hon hade 10+10 tänder och ett utmärkt bett och tandläkaren klarade sig utan att bli biten.


Är man duktig hos tandläkaren får man förstås en liten present med sig. Nike valde en rosa valross. Ett mycket bra val.


Och sen åkte vi hem. Nu ska jag strax sätta igång med att förvandla den ekologiska kycklingen som vi har i kylen till en god och närande soppa. En kyckling värd sin vikt i guld nästan, bara att få tag på en ekokyckling utan att behöva ta livet av den själv känns ungefär som att ha vunnit högsta vinsten på lotto :-)

6 kommentarer:

Jessica sa...

Distriktssköterskor ska kunna ta problem ur en venport. Om det blir trubbel med dina perifera blodkärl menar jag.

fante sa...

Jag har också samma problem med tejpen. Jag brukar säga att jag inte vill ha, och så trycker jag på armen i ca fem minuter i stället. Funkar superbra!

Sabina sa...

vilken dag ni verkar ha haft! härligt. goa Nike, tänk om man vågade vara med som barn, sjunga lite när lusten faller på bara därför att det är så skoj! vad underbart det vore egentligen.

tandläkarna har överlevt Adrian också. han blev gör impad av stolen som kunde åka uuuuupp o neeeer! grejer det ju.

roligt med tivoli. länge sedan för min/vår del! antar att jag får ragga upp ett nu i sommar! ;)

håller tummarna för bra provsvar samt en lyckad och kraftfull behandling imorgon.

skickar över ett gäng ninjor o en massa pepp!

(ekokyckling är sällsynt här också men har kommit på att ica MAXI är dom som har det oftast)


kram

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jessika - ja, de verkar ha koll på portarna, distiktssköterskorna. Men hittills har det gått bra, armen lämnar snällt ifrån sig blod om den inte behöver göra det så ofta. Och om den som sticker är lite proffsig och inte så nervös och försiktig, bestämd ansats är det som gäller :D

fante - ja, jag ska bättra mig på det, glömmer alltid att säga till och så sitter tejpen där... Det finns en snällare tejp också man kan be om att få, men den är väl dyrare så den tejpar de inte med i första taget :D

sabina - Vi testade på tivoli redan förra året. Först var Nike lite tveksam, men efter att ha åkt ett varv grät och skrek hon som en galning för att hon var tvungen att kliva ur :D

Jessica sa...

Nu ser jag vad jag har skrivit. "ska kunna ta PROBLEM ur en venport". Jamen det vore ju fantastiskt om det var så?! Dränerad på problemen bara. Vad jag menade var prover, of course.

Just nu går jag mest och får min sköljd mellan de åtta veckor som går innan jag får en iv-behandling på sjukhuset (via porten).

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jessika - det såg jag inte ens :) Jag tror det vore bra om distriktssköterskorna klarade av den biten :)

Ja, det blir väl sköljning för mig också sen när jag är klar med cellgiftskuren, antar att jag får ha min kvar lång tid framöver. Förr eller senare åker jag nog på fler cellgiftsbehandlingar.