onsdag 7 juli 2010

Promenad i gott sällskap


Jag är duktig med promenaderna. Det är ganska jobbigt och flåset är rätt uselt jämfört med när jag var frisk, men jag tar mig runt. Idag på endast en timme och fyra minuter, det är ungefär fjorton minuter sämre i normala fall. Med mig följer självklart iPhonen och den är laddad med diverse att lyssna på. Idag lyssnade jag på Sommar med Natasha Illum Berg. Afrikas första kvinnliga licensierade storviltsjägare samt författare. Det lät ju spännande. Och det var det! Visserligen har jag lite svårt för hela den där jägarprylen. Jag går helt enkelt inte igång på skjutande och dödande. Inte så att jag egentligen har något emot det, det är bara något som inte intresserar mig det minsta. Som prinsessbröllopet. Gäsp.

Hur som helst, vissa partier av programmet, de som handlade om jakt och dödande var det hög gäspfaktor på. Men annars var det fantastiskt intressant. Att som ung tjej bestämma sig för att åka till Afrika och bli något så macho som storviltsjägare är det förstås bara en enastående person som gör. Det lär ju ha krävt sin kvinna, minst sagt. Även om Natasha Illum Berg hade goda förebilder, uppvuxen som hon var i en äventyrlig familj. Utöver det berättar hon på ett vackert och poetiskt sätt om sitt liv. Om den älskade mannen som sköts utanför hennes grindar för ett tiotal år sedan. Om den nya kärleken.

Om chauvinismen hon mött under sin tid i Afrika, där männens chauvinism varit tjatig och förutsägbar medan kvinnornas chauvinism varit den värsta och det som gjort Illum Berg mest förbannad: "Om jag har en stor besvikelse i livet så är det snarare hur kvinnor behandlat mig. Chauvinism trodde jag var något som män sysslade med. Men när jag bevisat för en man att jag är lika tuff som han har allt varit lugnt. Kvinnor har däremot varit svartsjuka. De har spridit lögner och sagt att jag har »flörtat med den och den« eller »är så kall och hård«. Jag antar att det är för att jag har visat dem vilka möjligheter de egentligen också har. " (Magasinet Filter)

Hon pratar också om tid och livskvalitet. Jämför livet vi lever i Sverige och livet man lever i Tanzania. Och så säger hon att som jägare vet hon att när ett lejon kommer rakt emot dig står du stilla och väntar på det och siktar och skjuter när det kommer nära nog. Springer du har du inte en chans, ingen springer snabbare än ett lejon. Då är jag plötsligt med i jakten. I alla fall bildligt talat. Ta cancern vid hornen. Eller se den i ögonen, sikta och skjut när den nästan flåsar i ditt ansikte. Att springa ifrån den kommer aldrig att fungera. Känner mig plötsligt som en storviltsjägare i min egen kropp. Tja... liknelsen kanske inte är så dum.

Hur som helst - missa inte programmet, det är värt att lyssna på.

Bra var också Per Holknekt förresten, missa inte det programmet heller.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Pär Johansson gillade jag också, Glada Hudikteaterns grundare.

Béatrice Karjalainen sa...

Skall ladda det avsnittet i iPhonen då.
Vad fint du fått i bloggen.