fredag 17 september 2010

Sista rycket nu...

...efter slutdebatten som för en stund sen avslutades känns det som om rödgröna har vind i seglen. Tycker att alliansen gjorde ganska dåligt ifrån sig, Jan Björklund, Maud Olofsson och Göran Hägglund visade verkligen på allianspartierna som det unkna alternativet när det gäller jämställdhet. Det var vårdnadsbidrag och ett evigt tjat om att kvinnoyrkena skulle värderas upp på diverse olika sätt. Kvinnoyrkena! Ja, ni vet, där kvinnor gör sånt de är födda till, passa barn och gamla och laga mat. Sådant ger mig myrkrypningar i hela kroppen.

Idag har jag annars inte ägnat så mycket tid åt politik. Har jobbat däremot och fått lära mig en del om hur man ser på Sverige i andra länder och hur vi kommunicerar varumärket Sverige. Kom helt osökt att tänka på Gnestas slogan "Stadens lugn och landets puls". Och på hur en kommun som säger sig vilja växa, och dessutom så det knakar, inte har någon riktig plan för hur man ska marknadsföra Gnesta. Konkurrensen är hård där ute! Vad är det vi i Gnesta har som är unikt och som kan locka hit ja... vilka? Och vad lockar vi dem med om vi vill ha hit dem? Något att fundera på...

Imorgon är det kampanjande inne i Gnesta som gäller. Sedan lite vila inför den långa men ack så roliga och viktiga söndagen!


3 kommentarer:

Isabella sa...

Kvinnoyrken?! I Säffle är 9 av 24 platser på Byggprogrammet tagna av tjejer - jag hoppas att vi snart får 10 killar på 30 frisörplatser. :-)

anna sa...

Hej Kajsa-Pippi!
Nu har jag hittat till din blogg! Vad kul att du bor så nära, jag bor i södertälje. Vi brukar ha små-forum-träffar här ibland. Du kanske är intresserad av att följa med? Kramar Anna (Cliffen på forumet)

Kajsa Bergman Fällén sa...

Isabella - ja det känns otroligt gammalt i tänket. Det ser inte ut så längre! Och tur är väl det :-)

Anna - Jag är gärna med om det funkar, kul att du hittade hit!