fredag 12 november 2010

Inget nytt under solen

Läser en artikel om en sajt som publicerat bilder på gymnasietjejer och låtit besökarna rösta om vem som är fulast och vem som är snyggast. Den är numera nedstängd. Bra så.

Självklart är det inte OK att göra på det här sättet. Men det är knappast ett nytt fenomen. "Det är viktigt att informera om farorna med att ladda upp bilder på nätet. Det har vi redan gjort, men det är något man kan jobba vidare med, säger Gunilla Andersson." (kurator på skolan).

Jag gissar att det här inte bara hände i min egen skola på åttiotalet. Killarna talade gärna brett och villigt om vem som var ful och vem som var snygg. Ibland kunde de klottra det på skåpet, i alla fall om man var ful. Det fanns förstås inget Facebook på den tiden men i en gymnasieskola med 2000 elever var det illa nog när ens skåp pryddes av sådan text. Jag tror det drabbade rätt många, särskilt de tjejer som inte var följsamma och undergivna, utan hade en åsikt och en egen vilja.

Jag ser dem ibland flimra förbi på Facebook någon av killarna i gymnasiet som gärna sysslade med sånt där. De känner någon som känner någon som jag känner och jag ibland blir de vänförslag eller dyker upp i någon kommentarstråd hos någon annan. De verkar vara fullkomligt normala medelålders män, förmodligen med både fruar och döttrar. Men jag antar att lite av den där kvinnosynen lever kvar hos dem. Eller kanske mycket. Att det är OK för killar och män att göra topplistor över fula och snygga tjejer. Oavsett om det sker på nätet, en skåphall eller i ett klassrum.

Stormen om curlingföräldrar tycker jag är larvig i jämförelse med såna här problem, föräldrar som uppfostrar sina barn till att förtrycka kvinnor är en miljon gånger värre än föräldrar som skämmer bort sina barn. Och jag tror de är betydligt fler tyvärr. Inte har det ett dugg med Internet eller Facebook att göra heller, jag tycker det är upprörande att kuratorn inte kan se hela bilden.

Inga kommentarer: