måndag 29 november 2010

Nedräkning

Igår var det som bekant första advent och till frukost tändes första adventsljuset i min fina glittrande rea-stake från Indiska. Sen var det full fart hela dagen, jag hade ju bjudit in den som ville komma på glögg hemma hos oss. Och pyssel. Tidigt på eftermiddagen började det droppa in gäster, vi diggade julmusik, drack glögg och pysslade för fullt. Väldigt trevligt! Luciaglöggen med chokladsmak gjorde stor succé, den var faktiskt väldigt god säger till och med jag som inte är någon större glöggfantast egentligen.

Nu är det glitter över hela köket, och här och där ligger fantasifulla pyssel som Nike skapat. Snart är det första december och julkalenderdags. Det lackar mot jul och det känns faktiskt riktigt mysigt när snön ligger så fint som den gör nu.

Dessutom är min hosta lite bättre tycker jag. Jag hostar fortfarande men inte riktigt lika djupt, utan det är mer en hackig och i och för sig nog så irriterande rethosta. Hoppas verkligen att det är på väg åt rätt håll, att cytostatikan gör underverk.

Har en konstig biverkning dock, vet inte om det är av cyton eller av strålningen - i pannan har jag som små små utslag, nästan som finnar fast de syns inte så mycket. De är lite ömma. Men jag kan nog leva med det när jag tänker efter. Jag hade ju helt klart fler finnar när jag fick första omgången Taxotere :-) (då var hela ansiktet fullt av riktiga tonårsblemmor kan jag berätta för den som inte var med på den tiden).

Annars mår jag ganska bra tycker jag. Förutom att jag ser skitdåligt, så det är väl troligt att jag råkat ut för grå starr vilket kan vara en biverkning av strålningen. Det är ju lätt fixat dock, en liten operation eller två så är saken ur världen och jag kan dessutom slänga mina linser åt helskotta och bara använda läsglasögon om jag förstått saken rätt. Men det är lite jobbigt att gå runt och se dåligt, jag kan inte titta på teve t.ex. eftersom jag har jättesvårt att läsa texten. Hur som helst står jag på kö för tid hos ögonmottagningen, inom två månader skulle jag få komma dit lovade de.

Idag är jag ensam hemma för en gångs skull. Lyx! Tomas är på jobbet och Nike hos dagmamman. Jag ska passa på att vila upp mig lite.

Inga kommentarer: