måndag 15 november 2010

Sahlins avgång


Mitt under sittande medlemsmöte igår såg jag plötsligt att Mona Sahlin avgår som partiledare för socialdemokraterna. Jag blev så upphetsad av nyheten att jag nästan välte bordet, men jag klarade mig undan med att välta bara en tom kopp, det var väl tur det.

För visst är det anmärkningsvärt. Sahlin har väl inte varit någon sämre partiledare än någon annan i sossarna, däremot har hon fått ta mer skit. Jag hade gärna sett henne som statsminister. Året är 2010 och vi har fortfarande totalt manlig dominans när det gäller statsministrar och inte ser det ut att bli någon ändring. Jag vägrar att tro att män är mer lämpliga som statsministrar än kvinnor. Jag hoppas att Veronica Palm blir nästa partiledare, jag upplever henne som trovärdig med ett stort socialt patos och mer till vänster vilket jag tror att socialdemokraterna behöver.

Men Sahlin, hur har hon orkat? Jag fattar inte. Vilket virke denna kvinna måste vara gjord av, faktiskt imponerande.

Inga kommentarer: