tisdag 25 januari 2011

Jag lever

Det gick ganska bra att återhämta sig från magsjukan. Magsäcken verkar dock ha krympt till pygméstorlek av ett par dagars ofrivillig svält. Jobbar på att töja ut den till normal storlek igen. Och varken Tomas eller Nike åkte på eländet! Tur att vi har tre toaletter i det här huset så man kan härska oinskränkt med sina baciller på någon av dem om det behövs.

Efter att ha vilat upp mig ordentligt i helgen alltså så var det dags för besök på Mälarsjukhuset igår måndag. Det började med strul. Skulle beställa en taxi med ett speciellt bokningsnummer men det fungerade inte. Detta för att få åka fritt till sjukan, för testerna till studien. Det är läkemedelsbolaget som bekostar resan då. Det slutade med att min snälla pappa släppte det han hade för händer och skjutsade mig till Eskilstuna igår. Trevligt med sällskap också eftersom jag skulle vara där nästan hela dagen.

Började med att gå ner på onkologen och sätta en liten slang i porten för kontrast nere på röntgen. Sen ner till radiologen och magnetröntgen. Jag vet inte om jag är lite knäpp men jag tycker inte magnetkameran är så läskig. Det känns inte så instängt som man kan tro, själva apparaten är vit och öppen i båda ändar. Sen ligger man rätt trångt och så men bara upp till midjan, resten av kroppen är utanför. Över ansiktet har man en "mask" men den sitter en bit ifrån själva ansiktet ändå och man har en liten larmtuta man kan använda om man får panik. Resultatet är desto mer skrämmande.... och att vänta på det!

Sen åkte vi ner på stan och åt lunch. Soppa för mig och lasagne för min far, inmundigades på Reetro Café som är ett jättetrevligt ställe. Kaffe blev det på Espresso House. Kanske lite kaka också.

På eftermiddagen var det dags för hjärtultraljud. Det var ju en mindre rolig undersökning, gjorde faktiskt ganska ont när det bökades med den där grejen mot revbenen. Dessutom tog det lång tid och var otroligt tråkigt.

Sen var allt klart och vi kunde åka hem igen. Lätt utmattade. Nu är det vila som gäller fram till torsdag, då väntar datortomografi med kontrast och en skelettscint.

Jag försöker förtränga att det ska komma resultat av allt det här också... försöker tänka så lite som möjligt på det, fast det är ju inte direkt enkelt... på fredag är det i alla fall dags för läkarbesök och då får jag veta.

Inga kommentarer: