onsdag 2 mars 2011

Att baka är tråkigt men bröd är gott

Här har ni en som absolut inte är något bagarämne. Förutom att det värsta med att baka är att diska efter stöket - kladdig degdisk liksom, vem vill hålla på med sånt? - så är det skittrist att knåda tycker i alla fall jag. Den här surdegstrenden och teorier om att det är så härligt att knåda en levande deg ger jag inte mycket för. Och förresten, jag har försökt mig på surdeg också med nedslående resultat.

Men jag ger inte upp för den skull, det finns bröd som funkar även för en bakningsanalfabet som jag. T.ex. Anna Bergenströms supergoda havrebaguetter som jag hittat receptet till i den finfina kokboken "Kärlek, oliver och timjan".

Då tager man:

25 g jäst
2 tsk salt
1 msk honung
6 dl fingervarmt vatten
2,5 dl fiberhavregryn eller havrekli
10-10,5 dl dl vetemjöl

Lös upp jästen i det ljumna vattnet och ha i salt och honung.
I med havregryn och vetemjöl, rör snabbt ihop till en smidig deg.
Strö på lite vetemjöl och lägg över en bakduk.
Låt jäsa i 1-2 timmar.
Sätt ugnen på 260°.
Häll ut degen på mjölat bakbord och fös ihop till en rektangel, jätteförsiktigt för nu är det viktigt att inte förstöra jästblåsorna i degen. Knåda inte!
Skär degen i fyra delar på längden. Forma försiktigt till avlånga baguetter så försiktigt som möjligt.
Mjöla bröden lite lätt och lyft över till plåten och vrid det lite i spiralform. Fast det vete sjutton hur man gör, här kommer min bakningsanalfabetism in igen.... men det spelar nog inte så stor roll, mina baguetter blir ändå supergoda.
Grädda sedan i 15 minuter. Då sänker du värmen till 150 grader och gräddar ytterligare i 12-15 minuter (jag kör 12).

Klart!

Inga kommentarer: