torsdag 30 juni 2011

Sommar

Ni har väl inte missat att det klassiska programmet Sommar har börjat sändas? Jag tänkte försöka lyssna på alla sommarpratarna i år. Jaaaa... jag vet, det säger jag varje år och så gör jag det inte i alla fall. Men hittills är jag i fas i alla fall!

Först ut var Mark Levengood. Han är alltid rolig att lyssna på och ofta lite klok också. Jag ger Mark 4 radioapor av 5. (Radioapan dyrkas svårt av en viss fyraåring här hemma om ni undrar vad han är för filur).

Näste man till rakning var författaren Torgny Lindgren. Jag kanske är för ointellektuell men nä... jag tyckte det var rätt tråkigt. Så jag orkade inte lyssna klart och struntar i att sätta poäng.

Och sen var det dags för Underbara Clara Lidström. Jag har lite dubbla känslor för Clara. Jag har svårt för det där dyrkandet av hemmafruidealet, samtidigt som jag gillar hennes sätt att leva - att leva billigare för att få mer tid helt enkelt. Det är inte lätt att hitta balansen men efter att ha hört sommarprogrammet gillade jag henne lite mer ändå. En tre styckna Radioapor kan det väl vara värt.

Igår var det Göran Gudmunsson som stod för underhållningen. Han är också känd för att driva Gysinge Byggnadsvård och kallas ibland till och med för Mr Byggnadsvård. Ganska trevlig och rolig att lyssna på och jag brinner lite smått för ämnet jag också så det var intressant. Dock hoppade jag nästan till när han började tala sig varm för avslutningar i skolan och nån lite märklig habrovink om att lära sig språk som invandrare. Sen har jag lite svårt när människor berättar att de själva varit invandrare. I Frankrike under en begränsad studietid eller så. Nej Göran, det där var en tråkig skamfläck i ett annars intressant och bra program. Men tre Radioapor får du i alla fall.

Idag har jag lyssnat på två sommarprogram. Först Jason "Timbuktu" Diakité. Gripande och med mycket visdom beskrev han många svåra upplevelser i sitt liv. Hans inställning till livet kände jag igen mig mycket i. Och musiken var bra. Det får bli fyra Radioapor till Jason

Sen lyssnade jag på Maria Wetterstrand. Bästa programmet hittills och jag tror jag hade tyckt det även om jag inte varit miljöpartist själv. Maria är smart och klok och dessutom rolig och empatisk. Jag skrattade högt när hon berättade att hon sjungit "They sentenced me to twenty years of boredom for trying to change the system from within" för Mona Sahlin under hennes avtackningsfest. För det var den sångtext som ploppade upp i hennes huvud när hon tänkte på Sahlins politiska gärning. Äh, lyssna själva istället för att läsa detta halvkassa referat. Ett suveränt sommarprogram som får hela fem Radioapor!

Man kan lyssna på programmen med musik och allt i trettio dagar på webben. De går också att ladda ner i podversion men med det mesta av musiken borttagen. Och så kan man köpa programmen på CD-skiva. Om man fortfarande lever i nittiotalet eller så ;-).

Bilden lånade jag från www.sverigesradio.se

Inga kommentarer: