lördag 26 november 2011

Vad jag har sysslat med

Förra tisdagen gick flyget från Arlanda tidigt på eftermiddagen. Tomas och Nike körde mig ut och Tomas fick den stora äran att parkera vid terminalen till det facila priset av åttio kronor i timmen. Som hittat! Jag checkade in och fick vänta att jag skulle få vänta på den där rullstolsskjutsen i två timmar. Nåja, nu hade jag ju beställt den så det var väl bara att vänta ute i hallen där, precis utanför säkerhetskontrollen. Ingen taxfreeshopping för mig alltså, jag blev hämtad och den första som fick boarda, kördes direkt på planet.






Flygningen till Island gick bra, ett kort stopp där och sen vidare till JFK och New York. Tyvärr var det mulet och ganska snart mörknade det så det var inte så värst mycket utsikt. När man väl plågat sig upp i ett plan tycker jag nog att man ska få lite utsiktsvaluta för pengarna :-).

På JFK gick det smidigt förutom att vi fick vänta en stund på väskorna. Jag kördes runt i full fart av en rullstolsman, först igenom en kontroll och sen en till. Allt gick så fort och det flög så många frågor och instruktioner i luften så strax var jag ute i ankomsthallen och hade inte visat upp mitt morfin för nån! Ojdå. :-)

Utanför stod Eva och väntade på mig och det var så himla kul att träffa henne igen! Vi tog först en flygbuss in till Grand Central Station och sedan pendeltåget vidare till Pelham där Eva och hennes familj bor. Jag installerade mig och vi pratade en stund och sen var det sängen för min del. Trött!

På onsdagen var jag fortfarande ganska sliten så det blev en promenad i Pelham med Eva, inget mer avancerat än så. Förutom en massa snack och en hel del gamla minnen :-). Det är märkligt så mycket det är jag inte tänkt på förrän vi började prata om det nu. Många goda skratt blev det definitivt.

Torsdag och det var dags att bege sig in till New York. Vi tog pendeltåget och tunnelbanan och begav oss till Times Square där vi kollade in jättestora Toys'R Us som faktiskt har ett riktigt pariserhjul inne i butiken. Jag köpte ett gäng leksaker till Nike, julklappar, julkalenderprylar och presenter hon skulle få när jag kom hem. Om inte mitt minne sviktar helt nu gick vi sedan till Union Square där vi var inne på Barnes and Noble. Vilda demonstrationer var det i stan den dagen, vi hamnade nästan mitt i. Vi hann också med fika på Starbucks och även en lunch på ett belgiskt ställe som jag inte minns vad det hette. Och ja just det, vi var i Soho på den fantastiska garn- och tygaffären Purl Soho. Blev dock inga större inköp där, för det var inte direkt billigt, men helt fantastiska garner och tyger...

Fredag åkte jag in till New York på egen hand. Det gick finfint med både pendel och tunnelbana och jag åkte tillbaka till Barnes and Noble. Presentshopping och fika blev det där. Sen tittade jag runt på Wholefoods och på den marknad som ägde rum på Union Sqaure, det var den egentligen jag ville se helst, grönsaksmarknaden, men det visade sig också vara en julmarknad med fina saker. Sen träffade jag Eva och lille Lars som varit på simskola och vi käkade middag på en diner. En riktig amerikansk hamburgare till mig förstås!

Lördagen tillbringade vi i Pelham, vi var först i en antikaffär där jag köpte en väska, och sen gick vill till den stora affären Target där jag köpte massor av bra-att-ha-grejer, julkalendergrejer till Nike! Och lite annat. Det gick av bara farten. Vad vi gjorde sen? Fikade på Starbucks. Mycket fika på Starbucks blev det.

På söndagen var jag skittrött helt enkelt. Vilodag! Men måndag gav jag mig in i smeten igen, på egen hand. Jag åkte till Grand Central och sen gick jag till Central Park bland annat via Rockefeller Center där jag var inne på Anthropologie. Jättefina saker. Jättedyra saker. Inget för min plånbok, inte ens på rean :-). På kvällen åt vi colombiansk middag som Evas man lagat, gott!

Tja.. vad har vi gjort mer då? Käkat pizza. Snackat massor som sagt. Det var fantastiskt roligt, jag verkar inte kunna säga det nog många gånger. Jag gillade New York, det är svårt att fatta hur stort det är bara, jag tror inte jag fattat det än :). Om man  nånsin kan förstå det. Flygningen hem gick bra, det var lite bökigt att resa så över natten men det fungerade. Jag har säkert glömt massor av saker. Men lite fler bilder blir det i alla fall...

Inga kommentarer: