torsdag 13 september 2012

Flåsigt, spökigt och gnälligt

Hoho! Häe har ni en slutkörd bloggerska... Redan igår var jag ganska trött, en sån där riktig trött-dag när man inte riktigt vaknar ni vet. Som tur var dök Lotta upp framåt eftermiddagen och ni som träffat Lotta vet att hon kan peppa ett isberg att dansa samba runt valborgsmässoelden ;-) så då blev jag lite uppryckt och både jag och Nike fick paket och så hade vi en trevlig stund och åt lite mat och pratade skit. Härligt!

Idag klev jag upp ganska tidigt eftersom det var dags att ta tag i undersökningarna inför den här studien jag hoppas få vara med i, det är undersökningarna det hänger på om jag ska få vara med helt enkelt, vet inte vad som gäller exakt, och vad som inte får dyka upp på prover och röntgenbilder men jag hoppas inget sånt dyker upp oavsett vad det är. Forskningssköterskan ringde igår och sa att jag kunde komma redan idag och göra magnetröntgen. För den som inte vet vad en magnetröntgen är kan jag berätta att det är en sån där röntgenundersökning då man ligger i en tunnel med en plastmask på huvudet, alldeles stilla medan maskinen bultar och bankar och låter och slamrar. Det roliga är att den har rätt tuffa ljud för sig, jag antar att en ljudnörd skulle kunna gå bananas inne i den där maskinen och digga loss. Fast själv blir jag hemskt trött när jag ligger där, det tar en halvtimme lite drygt, är fruktansvärt trist och som sagt också sövande hur nu det är möjligt i den där höga ljudvolymen, det måste handla om att ljuden är så monotona, jag kan inte se nån annan förklaring. Det är heller inte samma ljud varje sekvens utan det skiljer sig mellan sekvenserna. Märkligt men faktiskt, jag somnar till varje gång och tydligen är jag inte den enda som gör det, det är tvärtom inte alls ovanligt.

Insåg idag att jag är betydligt flåsigare idag än jag var i måndags när jag var i Nyköping. Hade ju lite vatten i lungorna när jag gjorde röntgen i slutet av augusti, det kan kanske ha blivit värre? Jag ska i alla fall göra fler röntgenundersökningar inför studien, fick träffa doktorn idag och hon ville röntga mig idag men jag och sjuksyrran tyckte vi kunde vänta till tisdag när jag redan har en datortomografi av bland annat lungorna inplanerad. SÅ kul är det ju inte att hänga timtals på sjukhuset... Det var i alla fall rejält slitigt att ta sig från huvudentrén till röntgen, men snälla sjuksystern fick slag på mitt flåsande elände och hjälpte mig runt i rullstol, gulle! Först från röntgen, sen till doktorn som lyssnade på lungorna och kollade syresättningen (som dock var bra, 97%) och sen rullade hon ut mig i fiket där jag satte mig för att njuta en smaskig chokladbiskvi och för att vänta på taxin som med vanlig Samresservice skulle dyka upp en timme senare än jag hade hoppats på.

Big mistake. Jag lyckades hamna brevid sörmlands värsta gnällspikar. Herregud. Det var fel på allt, jag skojar inte ALLT! Det fanns ingenting det här gamla bittra gnällparet inte kunde gnälla över. Ungdomarna fick inga jobb. Men ungdomarna ville ju inte jobba de latmaskarna. Lägenheterna var för dyra. Butikerna gick inte runt för att fastighetsägarna tog ut för mycket hyra och bara tänkte på att tjäna pengar. Bensinen var dyr. Direktörerna roffade åt sig. Alla politiker borde avgå och så kunde landstinget anställa sjuksköterskor och läkare istället. Förresten kunde de ju ändå lägga ner hela landstinget och förmodligen skulle det inträffa ganska snart eftersom ingen vill jobba där ändå precis som att att snart kommer ingen bo kvar i Eskilstuna eftersom ingen har råd att bo där. Ja så där gick de på, dessutom på en dialekt som är ganska gnällig till sitt uttryck... jag orkade helt enkelt inte sitta kvar utan gick där ifrån och satte mig vid dörrarna istället. Hu.

Taxiresan hem gick i samma stil. Två tanter i baksätet och gnället över hur usel vården var och ja hela världen var visste inga gränser. Kände mig helt dränerad på energi sen. Jag orkar verkligen inte med gnäll! Det är så själsdödande och meningslöst! Klart man kan få gnälla ibland, men nån måtta får det väl vara va? Livet kan väl inte bara vara skit? GÖR NÅT ÅT DET DÅ! *morrar argt*

På måndag och tisdag blir det nya undersökningar i Esklistuna, som jag skrev tidigare insåg jag idag att jag kommer att behöva hjälp att ta mig fram på sjukan, särskilt som jag ska ner i källaren båda dagarna så jag slipper Samres också. Inte mig emot om efter dagens pärs, om vi säger så... Måndag ska jag göra en skelettscint, det är alltså en röntgen av skelettet som görs medan man har en radioaktiv isotop i blodet, den ska jag ta på morgonen och sen görs själva undersökningen vid lunch. Tisdagen ska jag ägna åt först en vanlig datortomografi, alltså en skitktröntgen där man också tar kontrastvätska, där ser man kroppen i "skivor" eller skikt som om den låg uppskivad på en macka ;-). När den är klar skickar de ner mig på hjärtultraljud för att se hur det står till med den gamla pumpen SEN hoppas jag att jag snabbt blir godkänd för att sätta fart med studien.

Håller på med ett lite virkprojekt till halloween och jag kan stolt meddela att jag helt på egen hand kommit på ett eget mönster till ett litet spöke. Jag är grymt stolt även om det behöver ett par förbättringar och det inte är så avancerat utan ganska basic, men jag har faktiskt gjort det själv efter lite pepp av Lotta igår. Som ett bevis på att pepp gör livet en miljon gånger bättre än gnäll.

När mönstret är klart ska jag publicera så får ni som vill gärna testa och virka riktigt många söta små spöken!

På bilden förresten, min gröna lilla superhjälte som jag har på min väska. Den gjorde Nike lite avundsjuk så nu har hon en egen, rosa.

Inga kommentarer: