torsdag 20 september 2012

Fullt upp idag

Trodde jag skulle få en lugn och trivsam dag idag, hinna virka klart Michael Jackson och nåt mer, få fikabesök och ASIH-besök, fixa lite middag och ta det lugnt. Ha! I förra veckan bestämde jag ju med doktor Jana att de skulle kolla på tisdagens datortomografi ifall jag fått ökad vätska på lungorna eftersom jag andades så tungt och tyckte att det gick sämre än tidigare. Men nu blev det ju ingen röntgen i tisdags, så... det kom jag att tänka på igår och så ringde jag till onkologen och skulle bli uppringd på morgonen idag vilket jag också blev. Min eminenta syster Eva pratade med doktorn och fixade och han ville ha mig till röntgen, så remiss skrevs och ASIH kontaktades så jag skulle få träffa doktorn där. Under tiden fick jag trevligt fikabesök. De hade med sig en del fika. Mums! Och trevligt hade vi också, de pysslade om mig och dukade upp och plockade undan, jag satt och moffade i mig bara :-).

Sen ringde de från radiologen och hade fixat en akuttid klockan 13.30 åt mig, jag fick boka sjukresa och engagera Tomas att rulla runt mig på sjukhuset. Röntgen, en vanlig slätröntgen som gick rätt snabbt, klarades av, och sen fick vi komma upp på ASIHs avdelning där en obehaglig känsla av att de skulle behålla mig där infann sig. Träffade ett gäng av världens förmodligen bästa ASIH-syrror, kuratorn och doktorn och en och annan undersköterska också tror jag (man ser ju inte riktigt skillnad alltid förstås). Röntgen visade inget annat än det man redan visste. Inte mer vatten. Inte nån ny emboli eller nåt annat otrevligt. Tumören lite större men jag tror ungefär samma som i augusti. Jag blev alltså tack ock lov hemskickad igen, alla helt slutkörda, mest Tomas tror jag men jag ska väl inte påstå att jag själv har nån sorts formtopp jag heller.

Nu får jag väl helt enkelt vänta till måndag och hoppas på att jag får en bra cytostatika så fort som det bara är möjligt. Det här känns egentligen som en något lindrigare version av hur det var i våras, när jag hade så svårt att andas och så svullna fötter och hamnade på sjukhuset med syrgas. Det är cyto som gör susen helt enkelt.

Inga kommentarer: