tisdag 28 april 2009

Arbeta hemifrån - bra för miljön!


För några år sedan talades det mycket om hur IT skulle ge oss kontorsslavar möjlighet att arbeta hemifrån. Vi skulle bli fria från kontorstider och pendling och lättare kunna styra våra liv. Allt skulle bli bättre, arbetsgivarna skulle spara in på kontorsyta och arbetstagarna skulle få högre livskvalitet. D

Vad som hände med den vackra världen vet jag inte riktigt, för i min värld är det ytterst få som regelbundet arbetar hemifrån.

Ofta verkar det vara arbetsgivaren som inte riktigt gillar idén. Man vill ha folk på plats så att man vet att de jobbar. Hur man nu skulle kunna se det bara för att man har en person framför sig. Det är någonting med det där att när du är på plats, då arbetar du, hur mycket eller lite du än uträttar under den tiden. Har du gjort dina åtta timmar har du arbetat. Punkt.

Själv tror jag att det är en suverän lösning. Precis som man sa på nittiotalet. Idag finns inga tekniska hinder alls egentligen, en bärbar dator och en mobiltelefon så är saken biff. Med lite planering kan man hålla en dag fri från möten och nöden av ögonkontakt med kollegor. MSN Messenger är också ett bra verktyg som underlättar.

Och så var det miljön. Att åka till jobbet betyder i bästa fall att vi tar oss dit till fots eller med cykel. Andra åker med kollektivtrafiken men väldigt många åker också bil och den som suttit i en bilkö i rusningtrafik har nog liksom jag konstaterat att de flesta åker ensamma i stora bilar. Tänk om några av alla dessa bilister stannade hemma en dag i veckan. Skulle inte det vara bra?

Jo, jag vet att alla inte trivs med att arbeta hemma och att alla kanske inte har ett bra ställe att sitta på och hellre sitter på kontoret. Många skulle ändå både vilja och kunna men får helt enkelt inte för arbetsgivaren. Jag ser inte riktigt att det finns något gott skäl till det.

2 kommentarer:

Anna sa...

Amen to that! Du är så klok. Och jag tror det kommer en ny generation chefer som inte har så dammiga åsikter och hjärnor utan faktiskt kan se fördelarna. Kanske till och med vågar testa....?

A sa...

Har inte tänkt på det sättet, då har jag det perfekta jobbet på fler sätt än bara friheten. FÖrstår inte varför inte mer kontorsfolk jobbar så. Arbetsgivarna ser ju om jobbet blir gjort eller inte, vare sig man sitter hemma eller på ett kontor.