onsdag 27 maj 2009

Engagemang

Jag har egentligen aldrig varit sådär grymt intresserad av politik som vissa människor är. Visst, jag läser tidningar och diskuterar med andra ibland men med en överhängande risk för att jag kanske låter smått korkad (det bjuder jag på) så kan jag ibland tycka att det är jobbigt och svårt att hänga med, framför allt i världspolitiken. Varför blev det lågkonjunktur? Hur kommer vi tillrätta med klimatförändringar? Är det bra med bistånd till u-länder? Vad var det som ledde fram till attackerna den 11:e september? Sådana frågor känns lite svåra att få ett grepp om för en vanlig dödlig som jag.

Ändå bestämde jag mig en dag för att gå med i ett politiskt parti. Det blev Miljöpartiet eftersom det var ett parti som lade fokus på de frågor som kändes viktigast för mig - miljö, jämlikhet, humanism och integritet framför allt.

Man kan ju fråga sig hur det hänger ihop egentligen. Men kanske behöver det inte vara så avancerat? Kanske måste man inte förstå sig på de stora politiska världsproblemen fullt ut för att engagera sig lokalt? För det är där jag känner att jag vill påverka. Min vardag, min värld.

Jag orkade helt enkelt inte sitta hemma och gnälla längre om hur dåligt allt fungerade, jag kände att jag måste göra något. Lite skulle jag väl kunna bidra?

Nu låter det kanske också som om jag var bombsäker på att jag var miljöpartist. Det var jag absolut inte! Men allt eftersom månaderna gått har jag upptäckt att jag hela tiden varit mer miljöpartist än jag själv vetat om :-).

Men hur får vi fler människor att upptäcka hur roligt det är att engagera sig politiskt? Vi är inte så många i Gnesta. Många röstar på oss men få engagerar sig, vilket är lite problematiskt eftersom ett antal personer måste representera alla de där smarta väljarna som röstar grönt.

Nu har jag inte varit med så länge ännu, men hittills har det varit så fantastiskt kul! Kerstin, Lasse, Mikael, Bengt och Sten har det varit så roligt att lära känna, förutom att de gör ett superjobb! Att vara med på kongressen gav mig inspiration och fick mig att verkligen förstå att jag valt rätt. Och erkännas ska väl att jag blev positivt överraskad över att det fanns en sådan glädje där och dessutom en öppen stämning som definitivt fick mig att känna att jag valt rätt.

Det är inte den bild jag fått av politik tidigare. Den kanske inte stämmer alltid heller, livet kan inte alltid vara en dans på rosor. Ibland kommer man helt enkelt inte framåt och ibland måste svåra och tunga beslut fattas. Men det är väl så det är, precis som livet i stort.

5 kommentarer:

A sa...

Hej. Du som är vanlig dödlig. Kan du svara på varför jag ska rösta på mp? Jag är inte alls intresserad av politik och orkar inte lyssna på alla debatter. Men har kommit ner till 2 alternativ, mp eller v. Min syster är aktiv i ung vänster och har berättat varför jag ska rösta på dom. Men gör v tillräckligt för miljön? Och gör mp tillräckligt i andra frågor?

Kajsa Bergman Fällén sa...

Hej själv :-). Utan att vara någon supeexpert på v:s politik (och ingen expert när det gäller mp heller för den delen) säger jag så här: v och mp står hyfsat nära varandra i EU-frågorna vad jag kan klura ut. V vill dock fortfarande att vi ska gå ur EU, det vill inte mp längre. Mp gör mer än v för miljön, dvs är för hårdare regleringar, ligger på mer coh driver miljöfrågorna hårdare.

När det gäller demokrati, mänskliga rättigheter, sociala frågor, jämställdhet och jämnlikhet ligger de nog rätt nära varandra...

Sen tycker jag att Carl Schlyter, Isabella Lövin och Bodil Ceballos (1, 2 och 3 på mp:s lista) är jäkligt vassa och duktiga! Det är också viktigt, att veta hur man ska göra sin röst hörd i jätteorganisationen EU. Carl Schylter verkar hittills ha lyckats rätt bra under de år han suttit där. V:s kandidater vet jag mycket lite om (eh...faktiskt ingenting tror jag, såg nån i debatt på tv, hon verkade iofs ganska vettig).

A sa...

Fortsätter diskutera med syster. Nu har hon skrivit ett lååångt inlägg på sin blogg om Eu. http://annelijohanssoneik.blogg.se/2009/may/utkast-forsta-gangen.html
V tycker tydligen inte att Eu är bra för miljön. Jag blir bara mer och mer förvirrad. Mp eller V, V eller Mp....

Kajsa Bergman Fällén sa...

Det ÄR inte lätt! Jag tycker EU känns ganska abstrakt och svårt.

Den förvånade pappan sa...

Hej,

Tycker själv att politik är tämligen kul. Var nära att gå med i ett parti för ett tag sedan, men det blev inte av. Jag tycker också att miljöfrågorna är väldigt viktiga, och det är faktiskt en anledning till att jag inte väljer MP. Tycker faktiskt att MP:s miljöpolitik är tämligen ogenomtänt då och och då.

Sedan har det ju kommit en del andra tokigheter från MP tycker jag nog. Typ medmorgarlön som nog är ett av de konstiga förslagen jag någonsin hört.

I valet mellan V och MP skulle jag inte välja någon av dem. V står för en hel del konstiga tankar tycker jag. Bland annat att det ska löna sig mindre att utbilda sig. Hmmm. Mmen sen står jag ju på den andra sidan också. Alltså till höger.

Just i detta valet funderar jag dock på att proteströsta bara för att visa att jag tycker att IPRED och FRA och Bodströms idiotiförslag Datalagring inte ska accepteras i en demokrat.

Hur som helst, hoppas att du har det bra! (Och som någon sa, det viktigaste är ATT man röstar, även om jag tycker att många röstar fel :-) )