onsdag 27 maj 2009

Glada grisar och välgjorda tårtor

Birger Schlaug skriver om griskött idag. Min första tanke är att, ekologiska och sociala klausuler i handelsavtal i all ära, men borde inte folk vara så smarta att de helt enkelt struntar i att köpa mat som producerats på detta sätt?

Någon invänder att det är svårt att veta. Jag håller inte riktigt med. Egentligen är det ganska enkelt att köpa schysst mat. Men det är nog inte där problemet ligger. Inte heller handlar det för de flesta om pengar, påfallande ofta när jag tjuvkikar ner i folks kundvagnar är det billiga köttet blandat med godis, fikabröd, snacks, läsk och öl. Om man tog lite av pengarna den bukfyllan kostar och la på bättre mat skulle det nog gå jämnt upp. Dessutom skulle vi må bättre.

Det är nog helt enkelt så att vi blundar för det vi redan vet. Det blir enklare, vi slipper ta ställning, ta en massa jobbiga beslut och uppfattas som besvärliga matsnobbar.

Jag gör det själv ibland, jag orkar helt enkelt inte ens tänka på vad SCANs jäkla falukorv innehåller så det slinker ner en för jag vet att N gillar det och att det kommer bli en lugn middag med en mätt och nöjd unge efteråt. Och kyckling ska vi inte tala om. Jag vet inte riktigt var man får tag på schysst uppfödd fågel så jag tar det som finns. Egentligen borde jag ifrågasätta och be affären ta in ett vettigt alternativ. Fanns det skulle i alla fall jag köpa, men det är något jag aldrig sett i någon affär jag handlat i. Ibland köper jag ägg på äggboden där vi bor. Där går hönsen inne, det känns väl kanske inte helt optimalt, men det är lätt och smidigt att kunna åka dit och köpa hela plattor och få jättefärska ägg som inte transporterats mer än ett par kilometer.

Men oftast köper jag nog ganska vettig mat trots allt, även om jag är långt ifrån perfekt!

Idag firade vi en lyckad produktionssättning på jobbet. Jag köpte en tårta på Vete-Katten. Den kostade 420 kr för en 12-bitars tårta. Det är 35 kr per bit. Det var flera som tyckte att det var hutlöst dyrt, hur kan det kosta så mycket att göra en tårta? Det finns ju tårtor som kostar under hundralappen!

Kanske får man vad man betalar för, kanske inte. Tårtan var i alla fall grymt god. Tre sorters chokladmousse på digestivebotten. Tanken slår mig att när vi går ut och äter middag med företaget är de aldrig någon som ifrågasätter det goda vinet som chefen väljer. "Vi skulle tagit ett billigare, det är lika gott!"

2 kommentarer:

Wicke sa...

Jag tänkte på en sak.. på 'Rent hus' så gör de rent allt möjligt med citron.
"Så miljövänligt!" utropar de förtjust.
Men varifrån har citronerna transporterats då? Och HUR?
Kanske en larvig tanke men ändå.
Nej, inte är det helt lätt alla gånger men vi har ändå den goda viljan och det är ju en bra början.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Ja man får väl hoppas att citronen är ekologisk åtminstone :).

Man kan annars nästa tänka sig att svensktillverkad såpa faktiskt är mer miljövänlig än icke-kravodlade citroner som transporterats hit med lastbil. Citrusfrukter är väl väldigt besprutade också har jag för mig?