onsdag 17 juni 2009

Funderar på konstgräs

Konstgräs är visserligen grönt och fint året om, men billigt är det inte. I Gnesta ska man anlägga en konstgräsplan. Samtidigt har man så lite pengar i kassan så att skolor ska stängas. En enkel googling ger vid handen att det kostar minst två miljoner att anlägga en dylik plan. Ibland uppåt fyra miljoner. Sedan ska den värmas, bara att anlägga värmeslingor kostar runt miljonen. Tillkommer inköp av en särskilt maskin som måste finnas för att hålla gräset i trim - 330 000 kr och så uppvärmingskostnader på hundratusentals kronor.

Efter tio år är konstgräset icke användbart längre och måste bytas ut.

Fast igår fick jag lära mig att det är skillnad mellan drift och investeringar. Man får inte ta av medel som ska användas till investeringar och istället använda dem till driften. Samtidigt var det någon som sa att det egentligen inte är någon skillnad på en kommuns ekonomi och den egna hushållsekonomin på så sätt att om inflödet av medel minskar så måste även utgifterna minska.

Hemma hos mig brukar det nog vara så att om det inte finns pengar till driften, så får man helt enkelt ta av pengarna som skulle investerats i något om nu inte investeringen är absolut nödvändig av någon anledning.

Fast det kanske är någonting jag inte förstår här, jag kanske gör det allt för enkelt för mig.

Inga kommentarer: