tisdag 16 juni 2009

Arbetslös men knappast sysslolös

Idag var det möte här i Björnlunda. Om skolan igen förstås. Alla politiker som sitter i kommunstyrelsen var inbjudna, men vår representant Kerstin kunde inte komma så det blev jag och Sten som gick istället. Det blev ett ganska käbbligt möte, men några bra idéer kom upp i alla fall. Imorgon träffas företrädarna för partierna och fortsätter försöka hitta lösningar.

En synpunkt från politikerhåll kom upp, att det inte skulle vara så farligt för barn att åka skolbuss från och med femte klass, för det gick ju gått bra förr. Politikern som kläckte ur sig detta hade själv åkt tunnelbana till skolan när han började i realskolan. Ja, i läste rätt. I realskolan. Realskolan avskaffades 1972. Själv var jag knappt född då och jag är inte direkt purung jag heller. Ändå tycker jag att det är en enorm skillnad på den omvärld som barnen måste hantera om jag bara jämför mellan när jag själv gick i mellanstadiet och nu.

Titta bara på trafiken, det rullar mångdubbelt fler bilar på vägar och gator nu än det gjorde på sjuttiotalet eller för den delen ännu tidigare än så. Hastigheterna är högre. Det finns fler andra intryck som barnen utsätts för, vilken unge gick på sextiotalet t.ex. omkring med en mp3-spelare och lyssnade på musik eller pratade i mobiltelefon i trafiken? Visst, det borde ungarna kanske inte göra, men det gör de. Det är fullkomligt orimligt att jämföra med förhållandena som rådde på femtio-, sextio- eller sjuttiotalen, det är ett helt annat samhälle med nya förutsättningar.

Vi lever i en föränderlig värld, det är det enda som inte förändras.

2 kommentarer:

Erik sa...

Och Lundell sa; "Det enda säkra är att allt förändras"

Kajsa Bergman Fällén sa...

Härligt att se dig här Erik, nu behöver jag inte sakna dig så mycket :-)