måndag 17 augusti 2009

Skolnedläggningsilska. Igen.

Nu ÄNTLIGEN har jag tid att sätta mig ner framför datorn och skriva ner mina tankar om omorganisationen av skolan i Gnesta.

Idag har jag läst tjänsteskrivelsen som du hittar i detta dokument (sidan två och framåt) och jag måste säga att jag undrar faktiskt vad de sysslar med på Barn- och utbildningsförvaltningen.

Det finns fortfarande knappt en enda siffra redovisad. Samtidigt vet man att man kommer att spara 8,5 miljoner kronor med de åtgärder man bestämt sig för att genomföra, under 2010. Är inte det högst anmärkningsvärt? Jag må vara en novis politiskt, men lite simpel matematik har jag åtminstone snappat upp här och där och en viss förmåga till logiskt tänkande har jag också.

HUR kan man veta hur mycket man ska spara utan att räkna på det? HUR ska våra politiker kunna ta ställning för eller emot ett sådant uselt underbyggt förslag?

Skolskjutsarna har man lyckats skaka fram en luddig siffra för:
Skolskjutskostnaderna, som för barn- och utbildning handlar om busskrt och taxiresor, ökar i detta förslag med 245 tkr, men minska samtidigt med 185 tkr för språk-, slöjd- och badresor. Nettoökningen blir då 60 tkr.

Jag undrar hur dessa siffror tagits fram. Det har knappast gjorts någon upphandling för skolskjutsen. Varifrån ska bussarna tas, har Länstrafiken/Swebus eller vilka det nu är några extra bussar stående som de bara kan plocka fram? De där siffrorna säger egentligen inte särskilt mycket om vad det kommer att kosta kommunen.

Antalet tjäster minskar med ca 7,5 tjänst. Därtill kommer vissa besparingar för lokaler som minst handlar om lokalvårdskostnader, uppvärmning mm och om man kan hyra ut dessa så försvinner även hyran.

Hur mycket tjänar man här? Har någon räknat på det? Vem städar kommunens skolor, kostar det verkligen så mycket mindre att städa två klassrum mindre när man ändå är i skolan och städar? Och uppvärmningen? Hur mycket rör det sig om? Vem skulle vilja hyra skolans lokaler? Finns intressenter?

Fler sifferfunderingar: 7,5 lärartjänster ska bort. Det betyder inte att man sparar in 7,5 lärarlöner, det betyder att ifall de här lärarna inte får nya jobb så förlorar kommunen också skatteintäkter när lärarna betalar skatt på sin usla a-kassa och inte sin lön. De kommer inte ha råd att handla i Gnestas butiker heller, som om inte de hade det nog tufft i dessa dagar av lågkonjunktur.

Och de föräldrar som väljer att låta barnen gå i skola i andra kommuner? Har man tagit hänsyn till det i beräkningarna och på vilket sätt påverkar det i så fall den tänkta besparingen?

Ja, läs själva och tyck till. Förslaget är en luddigt formulerad förolämpning mot varenda unge och förälder, ja faktiskt mot varenda kommuninvånare i Gnesta.

Jag har fler funderingar än så. Först och främst rör det säkerheten i bussarna. Vilken typ av säkerhetsbälten kommer bussarna att ha? Tvåpunktsbälten som finns i de flesta bussar idag, är inte skydd nog för barn. De är dåliga nog för vuxna. Vem ser till att våra barn sitter bältade i bussen? Kommer det att finnas alkolås i bussarna? Och vem ser till att inte mobbing förekommer på bussarna?

Samtidigt skriver Ingalill Fredriksson att trafiksituationen vid Frejaskolan inte är bra för eleverna. På grund av att föräldrarna skjutsar ungarna till skolan istället för att låta dem ta bussen.

No shit? Föräldrarna kanske helt enkelt inte vill sätta sina barn på bussarna, utan vill att ungarna ska färdas säkert och tryggt. Ingalill skriver om föräldrar som förbjudit att låta föräldrarna skjutsa barnen till skolan. Det vore nåt det. Eller inte.

3 kommentarer:

Daniel sa...

Efter att ha läst så håller jag med dig på alla punkter. Det står väldigt klart hur mycket som skall sparas med väldigt få siffror på exakt hur mycket man kommer att spara med dessa åtgärder som förelsås. I stället hänvisar man ofta till sammordningsvinster, som egentligen betyder vad? Vad konkret betyder detta i pengar? Kan inte kommunens ledande politiker producera tydliga kalkyler så kan inte detta förslag tas seriöst!

Malin Berntzen sa...

Du Kajsa, det här var mycket bra skrivet. Kan du tänka dig att publicera det i SN?
Mva Malin

Kajsa Bergman Fällén sa...

Malin, jag kan skriva om det lite och skicka det som insändare.