lördag 19 september 2009

Springkoma

För ungefär en månad sedan ryckte jag upp mig några meter och började springa. Första gången sprang jag en patetisk kort sträcka, men för varje gång jag varit ute har jag sprungit längre och längre. Nu klarar jag drygt fyra kilometer utan att tuppa av. Dock med några avbrott för promenad i de värsta backarna.

Men idag var det som förgjort! Jag orkade verkligen ingenting. Hela kroppen protesterade, varenda liten muskel och led värkte. Pinade mig runt och kände mig knappt ens nöjd efteråt, allt var liksom på nåt sätt på tvären. Och jag som kände mig så duktig så sen som i torsdags.

Nu ska jag vila några dagar och nästa vecka tänker jag bara springa två gånger. Eller kanske det är bättre att springa kortare sträckor och tre gånger? Läste någonstans att man ska ta en lugnare vecka efter fyra veckors ökning av akviviteten.

Undrar vilket som är bäst? Finns det nåt springproffs som tror nåt här?

4 kommentarer:

Anna sa...

Jag är absolut inget springproffs men har varit med om det där ibland. Att det plötsligt blir "baksklag" och tungt. Jag brukar tänka att det beror på att jag ätit/druckit dåligt före träningen den gången. Alternativt har det sammanfallit med att jag blivit sjuk nån dag senare.

Jag har dock hört att man ska göra förändringar i träningen efter att ha kört samma ett tag, för att kroppen behöver nya utmaningar. Men om man tar uppehåll blir det ju jobbigt att börja igen. Nej, jag skulle inte ta nåt längre uppehåll, inte dra några växlar på en dålig runda utan fortsätta i samma goda stil. Skulle jag välja mellan två långa eller tre korta rundor skulle jag välja de tre korta med en vilodag emellan.

Lycka till!

Kajsa sa...

Nu känner jag mig allmänt hängig så kanske var det en sjuk-varning bara. Det skulle ju förklara saken!

Kajsa sa...

Förresten Anna, du ÄR ju värsta springproffset :D

Den förvånande pappan sa...

I början när man tränar/springer förbättrar man ofta sina resultat relativt snabbt. Det är när resultaten börjar avstanna som man måste börja variera sin träning för att nå ytterligare förbättring. Naturligtvis är det bra att alltid variera sin träning. :-)

Har ingen aning om hur länge du sprungit, men ett tips är ju att variera mellan långa långsamma pass och korta snabba pass. Ibland kan man även variera inom ett pass. Det är jobbigt, men ger resultat! :-) Fartlek och intervall och sånt!