måndag 2 november 2009

Bloggers monday

Idag träffade jag ett gäng andra webbnördar under Bloggers Mondays flagga. Ämnet för dagen var “Hur får vi fler tjejer i diskussionspaneler och talar-listor på konferenser som handlar om ny teknik (med #ggm09 färskt i minnet)”

Nu kom diskussionen att handla om annat också. En massa annat. Bland annat berättade Jonas Söderström om de två regimkritiska azerbajdzjanska bloggarna Emin Milli och Adnan Hajizada som sitter fängslade för ett brott de aldrig begått. Att blogga eller inte blogga sätts plötsligt i ett helt annat perspektiv. Och på vad som är viktigt och inte. Kissie skriver om att hon har en rosett i håret och får 270 kommentarer. Var finns proportionerna? Det är rätt uppenbart att de flesta av oss fokuserar på helt fel saker...

Någon väckte frågan om det verkligen betyder något med alla dessa petitioner, Facebookgrupper och protester över nätet. Blir inte det ännu ett sätt att "bygga sitt personliga varumärke", tala om vem man är eller vem man vill vara. Känna sig lite god för en stund, utan att det kostar för mycket eller blir för jobbigt? Visst finns det en risk. Samtidigt kan det stärka någon som behöver det, att ge sitt stöd. Det kan väcka debatt, föda nya tankar, föra upp en fråga på dagordningen. Även om denna form av "moralisk välgörenhet" kanske inte är den mest effektiva, lär det väl knappast skada heller. De flesta har faktiskt inte möjlighet att göra mer än så.

Men åter till ämnet för dagen - alldeles för få kvinnor snackar teknik på konferenser. Ja, visst är det så. Uppenbarligen finns de duktiga kvinnorna där, det blev vi varse om inte annat under Geek Girl Meetup. Men vi är dåliga på att ta oss fram. Jag tror det är precis vad det handlar om, det där med ta-frammet. Som tjej/kvinna (OK tant) är i alla fall jag van att inte ta för mig, utan ligga lite lågt. Killarna/männen/gubbarna är mycket kaxigare även om de kanske inte alls har mer kött på benen än motsatta könet. Det här handlar inte om att de duktigaste är män utan att män är duktigast på att befinna sig på den där talarlistan.

Själv försöker jag komma över den där känslan av att jag inte vet lika mycket som alla andra. Jag börjar så smått förstå att det gör jag visst det, på många områden vet jag mer eller åtminstone lika mycket som många andra. Inte helt lätt, lite läskigt men spännande!

Jag hoppas jag får fler tillfällen att träffa Bloggers Monday-gänget. Det var trevligt, intressant och inspirerande!

2 kommentarer:

Johan Ronnestam sa...

Härligt att du var där! Bara det är ett steg i rätt riktning. Hittils har vi bara haft Bloggers Monday tjejer på Facebook :)

ps. Har du gått med där? Gör gärna det så lägger jag upp din blog på Bloggers Monday sajten också.

Hälsningar
Johan

Kajsa Bergman Fällén sa...

Det var härligt att vara där också :-). Jag är med på Facebookgruppen.